Marknadsföringens lagstiftningsgrunder
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TFA0202 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2008 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2009-2010) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Höglund, Mayvor |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2009-2010
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
8 | 24.8.2009 – 19.12.2009 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 14.8.2009 – 6.9.2009 |
9 | 8.3.2010 – 29.5.2010 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
10 | 8.3.2010 – 1.5.2010 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 15.2.2010 – 14.3.2010 |
Osaamistavoitteet
Studerande bör väl lära sig och känna till samt förstå betydelsen av köplagen, konkurrenslagstiftningen, konsumentskydd samt immaterial rätt i näringslivet.
Opiskelijan työmäärä
Totala arbetsmängden: 81 h
Av vilken närundervisning: 40 h
och distansundervisning 41 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Grunderna i avtals- och obligationsrätt.
Sisältö
Köplagen, lag om konkurrensbegränsningar, lag om otillbörligt förfarande i näringsverksamhet, immateriella rättigheter, konsumenskydd och produktansvar
Opiskelumateriaali
- Bärlund, J. - Nybergh, F. - Petrell, K. 2005. Finlands civil- och handelsrätt. Helsingfors. Juristförbundets förlag.
- Hyvärinen, H. Hulkko, P. Ohvo, S. Varjola-Vahveläinen, K. 2002 (eller nyare upplaga). Yksityisoikeuden perusteet. Porvoo.
- Suojanen, K. 2002 (eller nyare upplaga). Opi Oikeutta. Vihti. KS-Kustannus Oy.
- Ojajärvi, J.- Vainio, S. - Lindström, J.- Vainio, P. 2002. Ammattikorkeakoulun juridiikka II. Helsinki. Otava
- Gällande lagstiftning.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, projektarbeten, övningar och presentationer samt självstudier. En del av övningarna görs som nätundervisning.
Arviointikriteerit
1. Studerande förstår betydelsen av marknadsföringens lagstiftning.
3. Studerande förstår väl betydelsen av marknadsföringens lagstiftning och kan tillämpa det inlärda i praktiken
5.Studerande förstår utmärkt betydelsen av marknadsföringens lagstiftning och kan tillämpa det inlärda i olika praktiska situationer
Arviointimenetelmät
Utvärdering av övningar, projektarbeten och presentationer samt skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).