Grunderna i avtals- och obligationsrätt
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TFA0104 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2008 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2008-2009) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Teirfolk-Naarmala, Marika |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2008-2009
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
8 | 25.8.2008 – 20.12.2008 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 15.8.2008 – 7.9.2008 |
9 | 5.1.2009 – 2.5.2009 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
10 | 5.1.2009 – 7.3.2009 | Mayvor Höglund | Ruotsi | 8.12.2008 – 11.1.2009 |
Osaamistavoitteet
Studerande bör väl förstå och känna till parterna I ett avtal, ingående av avtal samt hävning och uppsägning av avtal, dessutom skuldförhållande och säkerhet för skuld.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetstid för den studerande 80 timmar varav 40 h föreläsningar, projektarbeten samt övningar. Självständigt arbete för den studerande 40 timmar.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Inga obligatoriska förkunskaper
Sisältö
Avtalsparter, avtalets bindande verkan, ogiltiga avtal, uppsägning och hävning av avtal, olika sätt att ingå avtal, skuldförhållande, person- och saksäkerhet.
Opiskelumateriaali
- Bärlund, J. - Nybergh, F. - Petrell, K. 2005. Finlands civil- och handelsrätt. Helsingfors. Juristförbundets förlag.
- Suojanen, K. 2002 (eller nyare upplaga). Opi Oikeutta. Vihti. KS-Kustannus Oy.
- Ojajärvi, J.- Vainio,S. - Lindström, J.- Vainio, P. 2002. Ammattikorkeakoulun juridiikka 1, Helsinki. Otava.
- Hemmo, M. 2004. Velvoiteoikeuden perusteet. Helsinki. Helsingin yliopisto.
- Gällande lagstiftning.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, projektarbeten, övningar och presentationer samt självstudier. En del av övningarna görs som nätundervisning.
Arviointikriteerit
5= Studeranden behärskar på ett utmärkt sätt det som behandlats under kursens gång och har förmåga att gestalta stora helheter och samt olika delars förhållanden till varandra. Därutöver har studeranden förmåga att i skiftande förhållanden tillämpa det inlärda i praktiken.
3= Studeranden kan bra det som behandlats och förstår dess betydelse i sitt saksammanhang. Studeranden förmår att med viss handledning tillämpa det inlärda i praktiken.
1= Studeranden kan de grundläggande begrepp och sakfrågor som har behandlats.
Arviointimenetelmät
Utvärdering av övningar, projektarbeten och presentationer samt skriftlig tentamen. Numerisk bedömning (0-5).