VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Företagsekonomi (T-FE) > 2007 > Vuosi 2 > Tyska inom affärslivet I (B1) (TFP0317)

Tyska inom affärslivet I (B1)

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TFP0317
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot
OPS: T-FE 2007
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2008-2009)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Frank, Kristina
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2008-2009

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
25.1.2009 – 2.5.2009Kristina FrankRuotsi8.12.2008 – 11.1.2009

Osaamistavoitteet

Målet är att ge studeranden det ordförråd och de grundläggande kunskaper i tyska som krävs i arbetslivet. Studeranden innehar tillräckligt med kunskaper för att förstå och kunna uttrycka sig i situationer som gäller arbetet. Studeranden är beredd att förbättra sina språkkunskaper både muntligt och skriftligt för att vara förtrogen med språket inom näringslivet och för att erhålla de språkkunskaper som behövs för de fördjupade studierna av språket. Studeranden förstår och kan använda språket muntligt och skriftligt i olika situationer som berör affärsvärlden.

Opiskelijan työmäärä

Total arbetsmängd 108 h.
- närundervisning 52 h.
- självständiga studier 56 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Tyska inom affärslivet (A1)

Sisältö

Den grundläggande terminologin inom arbetslivet och näringslivet: att presentera arbetsplatsen, att komma överens om möten och sammanträden, att knyta affärskontakter. Telefonspråk, affärskontakter, mässbesök. Affärskorrespondens. Muntliga övningar.

Opiskelumateriaali

Miebs, U. – Vehovirta, L. 1996. Kontakt Deutsch. Deutsch für berufliche Situationen. Stockholm. Sveriges utbildningsradio.
Annat material erhålls i samband med föreläsningarna.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, pararbete, grupparbete, självständiga studier.

Arviointikriteerit

1=Kan den grundläggande terminologin inom företagskommunikation på tyska, kan använda språket både muntligt och skriftligt på ett tillfredsställande sätt och förstår lätt facktext.
3=Behärskar språket väl både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska i olika kommunikationssituationer inom arbetslivet och förstår facktexter.
5=Behärskar språket utmärkt både muntligt och skriftligt inom företagskommunikation på tyska och kommunicerar flytande i olika kommunikationssituationer och förstår facktexter utan svårighet.

Arviointimenetelmät

Aktivt deltagande i undervisningen, godkända övningar, presentationer, skriftlig tentamen, utförda hem- och distansuppgifter.


Takaisin