VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Arkistoidut koulutukset > Företagsekonomi (T-FE) > 2006 > Vuosi 3 > Marknadsundersökningar (TFS1201)

Marknadsundersökningar

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: TFS1201
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot
OPS: T-FE 2006
Taso: Tradenomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 (2008-2009)
Laajuus: 7 op
Vastuuopettaja: Virtanen, Henrik
Opetuskieli: Ruotsi

Toteutukset lukuvuonna 2008-2009

Tot.OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
225.8.2008 – 7.3.2009Henrik Virtanen, Kerstin SiegfridsRuotsi15.8.2008 – 31.8.2008
35.1.2009 – 7.3.2009Kerstin SiegfridsRuotsi8.12.2008 – 11.1.2009

Osaamistavoitteet

Studeranden känner till marknadsundersökningsmetoder, statistik som berör undersökningar, kan använda SPSS-statistikprogrammet och kan tillgodogöra resultaten programmet ger. Studeranden förstår vikten av marknadsundersökningar som underlag för beslutsfattande samt kan förhålla sig kritisk till undersökningsresultat. Studeranden kan utföra småskaliga marknadsundersökningar.

Opiskelijan työmäärä

Arbetsmängd totalt: 189 h. Schemalagda studier: 91 h. Individuella studier: 98 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Kundinriktad marknadsföring och grunderna i statistik.

Sisältö

Undersökningars betydelse och användningsområden, planering av undersökningar. Bekantskap med statistik, relationstal som används i undersökningar, analysering av dem, testning av hypoteser, tolkning av resultat och slutsatser. Förverkligande av marknadsundersökningsprojekt.

Opiskelumateriaali

- Christensen L. m.fl. 2010. Marknadsundersökning - en handbok. 3.uppl. Lund. Studentlitteratur.
- Malhotra, N. K. - Birks, D. F. 2003. Marketing Research, An Applied Approach. 2nd European Edition. Harlow. Pearson Education Limited.
- Annat av läraren bestämt material.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Föreläsningar, övnings- och projektarbeten.

Arviointikriteerit

1 Den studerande förstår grunderna i marknadsundersökningar och förstår deras betydelse.
3 Den studerande har bra förståelse för marknadsundersöknings- och analysmetoder, samt kan i mindre utsträckning tillämpa de i praktiken.
5 Den studerande har utmärkt förståelse för marknadsundersöknings- och analysmetoder, samt kan i stor utsträckning tillämpa de i praktiken.

Arviointimenetelmät

Tentamen (50%) och projekt (50%). Numerisk (0-5)


Takaisin