Engelska inom affärslivet (del B)
Rakennetyyppi: | Opintojakson osa |
---|---|
Koodi: | TFP0315B |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2006 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2007-2008) |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Harald, Camilla |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 27.8.2007 – 26.10.2007 | Camilla Harald | Ruotsi | 17.8.2007 – 7.9.2007 |
2 | 7.1.2008 – 7.3.2008 | Camilla Harald | Ruotsi | 10.12.2007 – 11.1.2008 |
3 | 10.3.2008 – 2.5.2008 | Camilla Harald | Ruotsi | 18.2.2008 – 14.3.2008 |
Osaamistavoitteet
Målet är att utveckla de yrkesinriktade språkkunskaperna. Den studerande får det ordförråd och det kunskaper som krävs för att både i tal och skrift kunna uttrycka sig allmänt angående affärsvärlden samt att lära sig grunderna för den affärskorrespondens som behövs i kontakter med utländska företag.
Den studerande känner till de centrala begreppen inom affärsvärlden samt det språkregister som är typiskt för olika situationer inom affärsvärlden. Han/hon är införstådd i de krav som ställs på effektiv kommunikation inom arbetslivet.
Den studerande har en positiv inställning till språkinlärning samt är medveten om att språkinlärning är en ständigt pågående process som individen själv i första hand är ansvarig för. Den studerande har motivation för att utveckla sina kunskaper i affärsengelska.
Opiskelijan työmäärä
Total arbetsmängd: 54 h
- arbetsmängd insatt i läseordningen 26 h
- självständiga studier 28 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Gymnasiets lärokurs i engelaka, godkänt nivåtest eller kursen Förberedande engelska.
Sisältö
Facktexter, branschinriktad terminologi, servicesituationer, affärsbrev.
Opiskelumateriaali
Av läraren sammanställt material, aktuella texter och artiklar, lexikon.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Närundervisning och självstudier. Muntliga och skriftliga övningar, grupparbeten, projekt, presentationer.
Arviointikriteerit
1 = den studerande förstår text / konversation inom det egna området och gör försök att delta. Han/hon behärskar den viktigaste vokabulären inom studieområdet.
3= den studerande förstår, kan med vissa brister följa och producera text / konversation inom det egna området . Han/hon förstår den vanliga vokabulären inom studieområdet.
5 = den studerande kommunicerar flytande angående ämnen inom det egna området samt allmänna ämnen. Han / hon besitter en omfattande fackvokabulär. Han / hon har intresse för att ständigt förbättra kunskaperna i språket.
Arviointimenetelmät
Aktivt deltagande i undervisningen, muntliga och skriftliga övningar, portfolio, tentamen.