Marknadsundersökningar
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | TFS1201 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Perusopinnot |
OPS: | T-FE 2005 |
Taso: | Tradenomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2007-2008) |
Laajuus: | 7 op |
Vastuuopettaja: | Virtanen, Henrik |
Opetuskieli: | Ruotsi |
Toteutukset lukuvuonna 2007-2008
Tot. | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|
1 | 27.8.2007 – 21.12.2007 | Henrik Virtanen, Kerstin Siegfrids | Ruotsi | 17.8.2007 – 7.9.2007 |
Osaamistavoitteet
Studeranden känner till marknadsundersökningsmetoder, statistik som berör undersökningar, kan använda SPSS-statistikprogrammet och kan tillgodogöra resultaten programmet ger. Studeranden förstår vikten av marknadsundersökningar som underlag för beslutsfattande samt kan förhålla sig kritisk till undersökningsresultat. Studeranden kan utföra småskaliga marknadsundersökningar.
Opiskelijan työmäärä
Arbetsmängd totalt: 189 h. Schemalagda studier: 91 h. Individuella studier: 98 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kundinriktad marknadsföring och grunderna i statistik.
Sisältö
Undersökningars betydelse och användningsområden, planering av undersökningar. Bekantskap med statistik, relationstal som används i undersökningar, analysering av dem, testning av hypoteser, tolkning av resultat och slutsatser. Förverkligande av marknadsundersökningsprojekt.
Opiskelumateriaali
- Christensen L. m.fl. 2010. Marknadsundersökning - en handbok. 3.uppl. Lund. Studentlitteratur.
- Malhotra, N. K. - Birks, D. F. 2003. Marketing Research, An Applied Approach. 2nd European Edition. Harlow. Pearson Education Limited.
- Annat av läraren bestämt material.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Föreläsningar, övnings- och projektarbeten.
Arviointikriteerit
1 Den studerande förstår grunderna i marknadsundersökningar och förstår deras betydelse.
3 Den studerande har bra förståelse för marknadsundersöknings- och analysmetoder, samt kan i mindre utsträckning tillämpa de i praktiken.
5 Den studerande har utmärkt förståelse för marknadsundersöknings- och analysmetoder, samt kan i stor utsträckning tillämpa de i praktiken.
Arviointimenetelmät
Tentamen (50%) och projekt (50%). Numerisk (0-5)