Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA1201 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | TH 2015 / 2016 / 2017 / 2019 / 2021 / 2023 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2022-2023 / 2024-2025 / 2026-2027) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena / Häyry, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-4A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Helena Leppänen | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
2 | S-TH-4A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
3001 | TH2017-4A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Helena Leppänen | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3002 | TH2019-4A | 22.8.2022 – 13.11.2022 | Helena Leppänen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3004 | TH2021-4A | 1.8.2024 – 1.12.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää terveydenhoitotyön lähtökohdat ja kehitykseen vaikuttavat tekijät sekä tulevaisuuden haasteet. Opiskelija arvioi erilaisia terveyden edistämisen ja terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla. Opiskelija käyttää väestökohtaisia hoito-ohjelmia. Opiskelija tietää työtään ohjaavan lainsäädännön, terveyspoliittisten ohjelmien ja strategisen työn merkityksen terveydenhoitotyön perustana. Opiskelija ohjaa ja opastaa asiakasta tarpeen ja tilanteen mukaisesti terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä ja hoitamisessa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 4 op, (108 h)
- mistä ohjattua opiskelua 44 h
- mistä itsenäistä opiskelua 66 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Terveydenhoitotyön kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät. Terveyden edistämisen sekä terveydenhoitotyön toimintamalleja ja työmenetelmiä, väestön terveyden seurantamenetelmiä ja yhteisödiagnoosi. Terveydenhuollon lainsäädäntö ja terveyspoliittiset ohjelmat. Keskeiset kansanterveydelliset ongelmat ja niiden ehkäisy .Terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen.
Aluevaikuttavuus
Terveydenhoitajia alueelle
Kansainvälisyys
Tarkastelussa myös monikulttuuriset asiakkaat.
Opiskelumateriaali
Vaarama M., Moisio P. & Karvonen S. 2010. Suomalaisten hyvinvointi 2010. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Ajankohtaisia Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä ja toimenpideohjelmia.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu, tehtävät ja itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa
- arvioida keskeisiä terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- kriittisesti etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa tietoa terveyden edistämiseksi
Taso 3.
Opiskelija osaa
- kuvata terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- perustella etsimäänsä ja käyttämäänsä tietoa terveyden edistämiseksi
Taso 1.
Opiskelija osaa
- nimetä terveydenhoitotyön työmenetelmiä, jotka edistävät väestön terveyttä näyttöön perustuvan hoitotyön avulla
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa terveyden edistämistyönsä perustaksi
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe, tehtävät.
Numeerinen arviointi 0-5.
Opintojakson palautteen antaminen Spark-ohjelmalla