Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | STHA1102 |
OPS: | TH 2021 |
Taso: | Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Leppänen, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3003 | TH2021-4A | 1.8.2024 – 15.12.2024 | Sanna Saikkonen | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija arvioi lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä sekä kasvuympäristön merkitystä terveen kasvun ja kehityksen edistäjänä. Opiskelija tunnistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä erityisen tuen tarpeita sekä suunnittelee jatkoseurantaa ja hoitoonohjausta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä ohjattua opiskelua: 55 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 80 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ammatilliset perusopinnot
Sisältö
Lasten ja nuorten terveydenhoitotyö, lasten ja nuorten kehityksen seurantamenetelmät, terveyden edistäminen ja rokotukset, varhainen vuorovaikutus ja erityinen tuki, moniammatillinen yhteistyö ja perhepalveluverkosto.
Aluevaikuttavuus
Terveydenhoitajia alueen lastenneuvoloihin
Kansainvälisyys
Huomioidaan myös maahanmuuttaja-asiakkaat
Opiskelumateriaali
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa : Menetelmäkäsikirja THL Opas 14/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-964-4
- Rokottajan käsikirja. Kansanterveyslaitos. Verkkojulkaisu www.thl.fi
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena – Opas työntekijöille. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2004:14. Sosiaali- ja terveysministeriö.
•Armanto, A. & Koistinen P. 2007. Neuvolatyön käsikirja. Karisto Oy. Soveltuvin osin.
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Sosiaali- ja terveydministeriö. Julkaisuja 2009:20.
•Kouluterveydenhuolto 2002 – Opas kouluterveydenhuollon työntekijöille, peruskouluille ja kunnille. Stakes. Oppaita 51. Sosiaali- ja terveysministeriö.
•Pirjo Terho, Eija-Liisa Ala-Laurila, Juhani Laakso, Hillevi Krogius, Matti Pietikäinen (toim.) 2002. Kouluterveydenhuolto.
Opiskeluterveydenhuollon opas. STM Julkaisuja 2006:12. Soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, tehtävät.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija
- osaa arvioida lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä sekä kasvuympäristön merkitystä yksilölliset erot huomioiden
- arvioida lapsen, nuoren ja perheen erityisen tuen tarvetta ja jatkohoidon tarvetta
- osaa hyödyntää moniammatillista palveluverkostoa asiakaslähtöisesti
Taso 3
Opiskelija
-osaa arvioida lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä
- osaa tunnistaa lapsen, nuoren ja heidän perheidensä erityisen tuen tarpeita
- osaa toimia moniammatillisesti
Taso 1:
Opiskelija
- osaa kuvata lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen pääpiirteet
- osaa kuvata lapsen, nuoren ja heidän perheidensä erityisen tuen tarpeita
- osaa nimetä lapsen, nuoren ja perheen kannalta tärkeitä yhteistyötahoja
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Terveydenhoitotyön opintojaksosta tentti. Numeerinen arviointi 0-5. Käytännön harjoittelussa suoriutuminen ja oppimistehtävät vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. Opintojakson palautteen antaminen Spark-ohjelmalla