VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sähkötekniikan koulutus (ST) > 2016V > Vuosi 1 > Johdatus tekniikan matematiikkaan (IXP0411)

Johdatus tekniikan matematiikkaan

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: IXP0411
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: ST 2016V
Taso: Insinööri (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2016-2017)
Laajuus: 4 op
Vastuuopettaja: Ojanen, Jussi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2016-2017

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
23I-ST-1V, I-TT-1V26.8.2016 – 31.12.2016Mikko RantaSuomi22.8.2016 – 19.9.2016

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee matematiikan peruskäsitteet ja osaa soveltaa matematiikan laskusääntöjä ammattiaineissa esiintyvien ongelmien käsittelyyn. Hän osaa ratkaista yhtälöitä ja yhtälöryhmiä myös likimääräisesti sekä laskea kappaleiden pinta-aloja ja tilavuuksia. Lisäksi hän on saanut hyvän lähtöpohjan monimutkaisempien ilmiöiden matemaattiseen mallintamiseen.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä on 108 h, josta lukujärjestykseen merkittyä lähiopiskelua 40 h.
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Toisen asteen oppilaitosten matematiikka.

Sisältö

Perustiedot laskusäännöistä, lausekkeiden sieventämisestä, ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöistä sekä yhtälöryhmistä, trigonometriasta, graafisesta esittämisestä, verrannosta, prosenttilaskuista, funktiosta (polynomi-, murto-, potenssi-, eksponentti- ja logaritmifunktiot, trigonometriset funktiot). Yhtälön graafinen ja numeerinen ratkaiseminen, tasogeometrian täydennys, klassista avaruusgeometriaa. Koulutusohjelmakohtaisia sovelluksia.

Opiskelumateriaali

Majaniemi: "Algebra I ja II" sekä "Geometria", Tietokotka Oy; Seppo Mäkinen: VirtuaaliAnkka.exe, VAMK; opettajan valmistama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Oppimisen perustan muodostavat oppitunnit, joilla käsitellään teoriaosa ja esimerkkejä. Oleellisena osana oppimista ovat kuitenkin oppitunneilla käsiteltävät harjoitustehtävät sekä itsenäisesti suoritettavat kotitehtävät. Pelkkä oppituntien seuraaminen ja sisällön painaminen mieleen ei riitä. Käytännössä omakohtainen pohdiskelu toteutuu parhaiten suorittamalla itsenäisesti kotitehtäviä, jotka ratkaistaan ja selitetään oppitunneilla.

Arviointikriteerit

Arvosana 5: Opiskelija osaa luovasti soveltaa opintojakson asioita.
Arvosana 3: Opiskelija osaa hyvin hyödyntää opintojakson asioita.
Arvosana 1: Opiskelija osaa myöhempien opintojen ja työelämän kannalta välttämättömät opintojakson asiat.

Arviointimenetelmät

Kaksi välikoetta, kotitehtävät ja ohjatut laskuharjoitukset. Laskuharjoitustilaisuuksissa edellytetään aktiivista läsnäoloa fysiikan laboraatioiden tapaan. Kotitehtävistä pitää olla vähintään 25 % suoritettuna.


Takaisin