Sosiaali- ja terveysalan toiminnan strategiset lähtökohdat
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1502 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SSY 2015 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Valkama, Katja |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SY-1Y | 31.8.2015 – 19.12.2015 | Katja Valkama | Suomi | 14.8.2015 – 13.10.2015 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän sekä kunnallisesta hallinnon ja organisaation sen osana
- kuvaa keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen kontekstiin
- strategiatyöskentelyn prosessit ja toimia asiakaslähtöisesti palvelutuotannon eri prosesseissa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmät, hallitsee alaa ohjaavien säädösten keskeiset sisällöt sekä soveltaa niitä ammatilliseen toimintaan
- tunnistaa keskeiset julkishallinnon hallintomenettelyt
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 137 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
- Sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollinen järjestelmä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset ja kansainväliset strategiat ja painopisteet
- Strategialähtöinen toiminta
- Sosiaalioikeus ja hallintomenettely
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetusta, ohjattua verkko-opetusta (Moodle) sekä itsenäistä opiskelua
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa esimerkinomaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän sekä kunnallisen hallinnon ja organisaation sen osana
- kuvaa esimerkinomaisesti keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja osaa esimerkinomaisesti soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen kontekstiin
- kuvaa esimerkinomaisesti strategiatyöskentelyn prosessit
- kuvaa esimerkinomaisesti sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeiset sisällöt
- kuvaa esimerkinomaisesti keskeiset julkishallinnon hallintomenettelyt
Taso 3: opiskelija
- kuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän sekä kunnallisen hallinnon ja organisaation sen osana ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- tuntee keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen tuttuun kontekstiin
- kuvaa strategiatyöskentelyn prosessit ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeiset sisällöt ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa keskeiset julkishallinnon hallintomenettelyt ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollista järjestelmää sekä kunnallista hallintoa ja organisaatiota sen osana ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- tarkastelee analyyttisesti keskeisiä kansainvälisiä ja kansallisia sosiaali- ja terveyspoliittisia tavoitteita ja ohjelmia ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen uuteen kontekstiin perustellen
- hallitsee strategiatyöskentelyn prosessit ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa
- tarkastelee analyyttisesti sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeisiä sisältöjä ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- tarkastelee analyyttisesti keskeisiä julkishallinnon hallintomenettelyjä ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 30 %, harjoitustehtävät 60 %, itsearviointi 10 %