Sosiaali- ja terveysalan strategiset lähtökohdat
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | SSYS1502 |
| Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
| OPS: | SSY 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2022 / 2023 / 2024 |
| Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023-2024 / 2024-2025) |
| Laajuus: | 6 op |
| Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | S-SY-1Y | 31.8.2015 – 19.12.2015 | Katja Valkama | Suomi | 14.8.2015 – 13.10.2015 |
| 2 | S-SY-1Y | 26.8.2016 – 23.12.2016 | Eija Kalliokoski, Riku Niemistö | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
| 3 | S-SY-1Y | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Eija Kalliokoski, Riku Niemistö, Ulla Isosaari | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
| 4 | S-SY-1Y | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Eija Kalliokoski, Riku Niemistö | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
| 5 | S-SY-1Y | 26.8.2019 – 22.12.2019 | Hanna-Leena Melender, Ulla Isosaari | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
| 3001 | SSY2020-1Y | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Hilkka Korpi, Riku Niemistö | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
| 3002 | SSY2021-1Y | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Riku Niemistö | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
| 3003 | SSY2022-1Y | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Hilkka Korpi, Riku Niemistö | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
| 3004 | S-SY-23S, SSY2023-1Y | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Riku Niemistö, Virpi Välimaa | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
| 3005 | SSY2024-1Y | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Riku Niemistö | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon poliittis-hallinnollisen järjestelmän ja hyvinvointialueiden ohjauksen ja organisoinnin sen osana
- kuvata keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja soveltaa niitä hyvinvointipalvelujen johtamisen kontekstiin
- kuvata strategiaytyön vaiheet ja prosessit sekä toimia asiakaslähtöisesti palvelujen tuottamisen eri prosesseissa
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon hallintojärjestelmät, hallitsee alaa ohjaavan lainsäädännön keskeisen sisällön erityisesti oman työn näkökulmasta ja soveltaa sitä ammatillisessa toiminnassaan
- julkishallinnon keskeiset hallintomenettelyt ja hyvän hallinnon periaatteet
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 162 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 24 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 137 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
- Sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollinen järjestelmä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset ja kansainväliset strategiat ja painopisteet
- Strategialähtöinen toiminta
- Sosiaalioikeus ja hallintomenettely
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu paikalliseen poliittishallinnolliseen järjestelmään sekä strategioihin osana kansainvälistä ja kansallista järjestelmää.
Kansainvälisyys
Opiskelija hankii osaamista kansainvälisestä sosiaali- ja terveysalan ohjauksesta ja EU:n sosiaalipolitiikasta sekä tuntee suomalaisen hyvinvointijärjestelmän erityispiirteet suhteessa muihin.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta, joka toteutetaan hybridimuodossa (etä- ja lähiosallistumismahdollisuus), ennakkotehtävät kontaktiopetusjaksoille sekä itsenäisesti suoritettavat tehtävät.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa esimerkinomaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän sekä hyvinvointialueen hallinnon ja organisaation sen osana
- kuvaa esimerkinomaisesti keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja osaa esimerkinomaisesti soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen kontekstiin
- kuvaa esimerkinomaisesti strategiatyöskentelyn prosessit
- kuvaa esimerkinomaisesti sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeiset sisällöt
- kuvaa esimerkinomaisesti keskeiset julkishallinnon hallintomenettelyt
Taso 3: opiskelija
- kuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän sekä hyvinvointialueen hallinnon ja organisaation sen osana ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- tuntee keskeiset kansainväliset ja kansalliset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen tuttuun kontekstiin
- kuvaa strategiatyöskentelyn prosessit ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeiset sisällöt ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa keskeiset julkishallinnon hallintomenettelyt ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollista järjestelmää sekä hyvinvointialueen hallintoa ja organisaatiota sen osana ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- tarkastelee analyyttisesti keskeisiä kansainvälisiä ja kansallisia sosiaali- ja terveyspoliittisia tavoitteita ja ohjelmia ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen uuteen kontekstiin perustellen
- hallitsee strategiatyöskentelyn prosessit ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa
- tarkastelee analyyttisesti sosiaali- ja terveysalan ohjausjärjestelmiä, alaa ohjaavien säädösten keskeisiä sisältöjä ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- tarkastelee analyyttisesti keskeisiä julkishallinnon hallintomenettelyjä ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
Ennakkotehtävät, aktiivinen osallistuminen ja itsearviointi (1/3 painotus), oppimistehtävät (2/3 painotus). Numeerinen arviointi 0-5.
