Laadullinen tutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSYS1404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SSY 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2022 / 2023 / 2024 |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022-2023 / 2023-2024 / 2024-2025) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Häyry, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-SY-1Y | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Hanna-Leena Melender | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
2 | S-SY-1Y | 9.1.2017 – 2.6.2017 | Katja Valkama | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
3 | S-SY-1Y | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 11.12.2017 – 11.1.2018 |
4 | S-SY-1Y | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Ulla Isosaari | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
5 | S-SY-1Y | 7.1.2020 – 24.5.2020 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3001 | SSY2020-1Y | 4.1.2021 – 2.5.2021 | Virpi Välimaa | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3002 | SSY2021-1Y | 1.1.2022 – 31.7.2023 | Hilkka Korpi, Virpi Välimaa | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3003 | SSY2022-1Y | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Hilkka Korpi, Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3004 | S-SY-23S, SSY2023-1Y | 1.1.2024 – 31.5.2024 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3005 | SSY2024-1Y | 1.1.2025 – 31.5.2025 | Riikka Lehesvuo | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella laadullisen lähestymistavan valinnan
- suunnitella ja toteuttaa laadullisen tutkimuksen
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 21 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 60 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
-
Sisältö
- mitä laadullinen tutkimus on?
- laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet
- laadullisen aineiston kerääminen
- laadullisen aineiston analysointi
- laadullisen tutkimuksen raportointi ja luotettavuuden arviointi
- toimintatutkimus - laadullisen ja määrällisen tutkimuksen dialogi
Aluevaikuttavuus
Opiskelija tutustuu alueelliseen tutkimustoimintaan ja hankkii osaamista laadullisissa menetelmissä oman työyksikkönsä hyödyksi.
Kansainvälisyys
Opiskelija tutustuu kansainväliseen menetelmäkirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- harjoitukset lähiopetuksessa
- harjoitustehtävä, joka toimii opintosuorituksena
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija
- kuvaa laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullista aineistoa voidaan kerätä
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullista aineistoa voidaan analysoida
- esimerkinomaisesti kuvaa miten laadullisen tutkimuksen tuloksia voidaan raportoida ja tutkimuksen luotettavuutta arvioida
Taso 3: opiskelija
- kuvaa laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen aineiston keräämisen menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen aineiston analysoinnin menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
- kuvaa laadullisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja soveltaa tietoa tutussa kontekstissa
Taso 5: opiskelija
- tarkastelee analyyttisesti laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä suhteessa tieteenfilosofiseen lähestymistapaan
- kuvaa laadullisen aineiston keräämisen menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa laadullisen aineiston analysoinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
- kuvaa laadullisen tutkimuksen raportoinnin ja luotettavuuden arvioinnin menetelmät ja soveltaa tietoa uudessa kontekstissa huolellisesti perustellen
Arviointimenetelmät
- harjoitustehtävä 100 %, numeerinen arviointi
Harjoittelu
-
Lisätietoja
-