Mielenterveys- ja päihdetyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP3502 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2017 / 2017V TH 2017 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2018-2019 / 2019) |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Kajan, Elina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
15 | S-SH-2DK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Karina Björninen, Outi Vekara | Suomi | 22 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
16 | S-TH-2A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Karina Björninen, Outi Vekara | Suomi | 22 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
17 | S-SH-2A | 1.9.2018 – 21.12.2018 | Outi Vekara | Suomi | 68 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
21 | S-SH-2CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Karina Björninen, Outi Vekara | Suomi | 110 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
22 | S-SH-2CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Outi Vekara | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 | |
23 | S-SH-2A | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Outi Vekara | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 | |
24 | S-SH-2B | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Outi Vekara | Suomi | 68 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
25 | S-SH-2VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Outi Vekara | Suomi | 33 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee keskeisimmät mielenterveys – ja päihdeongelmat ja psykiatriset sairaudet sekä niiden tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen. Opiskelija osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheisensä kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi, hoitavasti ja kuntouttavasti. Opiskelija tunnistaa potilaan/ asiakkaan hoidon ja tuen tarpeen sekä osaa yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivän potilaan/ asiakkaan hoitotyötä. Osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta. Opiskelija toimii hoitotyötä ohjaavien säädösten, eettisten ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa ohjata potilaita/asiakkaita tarkoituksenmukaisiin päihde- ja mielenterveyspalveluihin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 135 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 55 h
- mistä itsenäistä opiskelua 80 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Perustiedot keskeisimmistä mielenterveysongelmista, psykiatrisista sairauksista, niiden tutkimuksesta ja hoidosta. (Psykiatria) Keskeiset vaikuttavat mielenterveyttä edistävät ja päihteettömyyttä tukevat varhaisen puuttumisen menetelmät, psykiatrisen ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät. Perustiedot päihteistä. Akuutti kriisi ja sen hoito. Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat keskeiset säädökset ja arvoperusta. Mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmä.
Opiskelumateriaali
Kuhanen, C., Oittinen,P., Kanerva, A., Seuri, C. 2013. Mielenterveyshoitotyö. WSOYpro. Soveltuvin osin.
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H.2014. Uudistuva mielenterveystyö. Edita Prima Oy. Soveltuvin osin.
Päihdekirjallisuus osoitetaan luentojen alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, seminaariluontetinen opiskelu, tutustumiskäynnit, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyön perusprosessia
- osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kehittää sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa.
Taso 3.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa itsenäisesti hoitotyön prosessia
- osaa perustellusti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti ja kriittisesti arvioida sekä omaa että työyhteisön toimintaa
Taso 1.
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ohjatusti hoitotyön prosessia
- hakee ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
- toimii eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi sekä omaa että työyhteisön eettistä toimintaa
Arviointimenetelmät
numeerinen arviointi (0-5), tentti, osallistuminen harjoituksiin