Eri-ikäisten terveydenhoito
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP3301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2015V / 2016 TH 2016 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2018 / 2018-2019) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Puska, Anne |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
8 | S-SH-3A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Sanna Saikkonen | Suomi | 72 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
9 | S-TH-3A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Helena Leppänen | Suomi | 72 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
10 | S-SH-3CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Anne Puska, Sanna Saikkonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 | |
11 | S-SH-3DK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 72 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
12 | S-SH-3B | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 72 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
S-SH-2CK, S-SH-3CK | P5 | (2018-2019)Helena Leppänen | Suomi | 72 h |
Osaamistavoitteet
- Tunnistaa terveyden ja terveyden edistämisen teoreettiset
lähtökohdat.
- Ymmärtää terveyden edistämisen terveyspolitiikkaa ja
johtamista.
- Osaa arvioida ja kehittää terveyttä edistäviä elin- ja
toimintaympäristöjä.
- Osaa arvioida ja kehittää terveyttä edistävää yhteistyötä ja
palveluita.
- Osaa seurata ja arvioida terveyden edistämistä.
- Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisten
terveyden edistämisessä.
- Ymmärtää väestön terveyskäyttäytymistä, terveyseroja ja
siihen yhteydessä olevia tekijöitä.
- Osaa edistää eri-ikäisten terveyttä.
- Osaa rokotukset ja rokottamisen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 55 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- Terveyden ja terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
- Terveydenhoitotyön kehittyminen.
- Hallituksen terveyspoliittiset tavoitteet.
- Ympäristön vaikutus terveyteen.
- Eri-ikäisten terveyskäyttäytyminen.
- Terveyssuositukset ja elintapamuutosten tukeminen
- Lasta odottavan perheen, koululaisen, opiskelijan, työikäisen
ja iäkkään ihmisen terveys, terveyden edistäminen ja
terveydenhoitotyö.
- Matkailijan terveys ja rokotukset.
Opiskelumateriaali
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Rokottajan käsikirja, (www.thl.fi)
Hallituksen terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Valtioneuvosto 2007. (www.vn.fi)
Terveyden edistämisen laatusuositus, Sosiaali- ja terveysministeriö 2006. (www.stm.fi)
Ohjeita ja käytäntöjä lasten ja nuorten
terveyden edistämiseen 2010 (http://www.sitra.fi/julkaisut/muut/Tienviitat.pdf)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja ryhmätyöt 31 h; opiskelijoiden esitykset ympäristön vaikutuksesta terveyteen 6 h; harjoitustunnit 14 h.
Arviointikriteerit
Arvosana 5:
Opiskelija
- osaa arvioida terveyttä edistävää yhteiskuntapolitiikkaa
- ymmärtää ympäristön merkityksen terveyden edistämiselle
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen terveyden
edistämiseksi
- osaa edistää eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat
- osaa keskeiset terveystarkastukseen liittyvät toimenpiteet
- toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.
Arvosana 3:
Opiskelija
- Tietää pääosin terveyttä edistävästa yhteiskuntapolitiikkasta.
- Ymmärtää pääosin ympäristön merkityksen terveyden
edistämiselle.
- Tietää eri toimijoita terveyden edistämisessä.
- Osaa huomioida eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat.
- Selviytyy keskeisistä terveystarkastukseen liittyvistä
toimenpiteistä.
- Toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.
Arvosana 1:
Opiskelija osaa
- Huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden
vaikutuksen terveyden edistämiseen.
- Toimia vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri
elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä
terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta
kokeilevaa ja hapuilevaa.
- Toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta
itsensä ja muiden turvallisuutta.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 80 %, luennoilla läsnäolo 10 %, ympäristöterveydenhuollon tehtävä ja esitys 10 %.
Arviointi (0-5)