Eri-ikäisten terveydenhoito
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP3301 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2015 / 2015V / 2016 / 2017 / 2017V / 2018 / 2019 / 2019V / 2020 / 2020K TH 2015 / 2016 / 2017 / 2019 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2017-2018 / 2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022 / 2022-2023 / 2023) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Häyry, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-3A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Helena Leppänen | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
2 | S-SH-3CK, S-SH-3DK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Helena Leppänen | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
4 | S-SH-3A, S-SH-3B | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Anne Puska, Sanna Saikkonen | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
6 | S-SH-3C | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Anne Puska | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
7 | S-SH-3VK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Anne Puska | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
8 | S-SH-3A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Sanna Saikkonen | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
9 | S-TH-3A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Helena Leppänen | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
10 | S-SH-3CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Anne Puska, Sanna Saikkonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
11 | S-SH-3DK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
12 | S-SH-3B | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
13 | S-SH-2CK, S-SH-3CK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Carita Sandell-Kaukonen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
14 | S-SH-2DK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Carita Sandell-Kaukonen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
15 | S-SH-3A | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Carita Sandell-Kaukonen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
16 | S-SH-3B | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Helena Leppänen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
17 | S-SH-2VK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Sanna Saikkonen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
18 | S-TH-3A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Helena Leppänen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
3001 | S-SH-2A, S-SH-2B, S-SH-2CK, S-SH-2DK, SH2018-23CK, SH2018-23DK, SH2018-3A, SH2018-3B | 4.3.2020 – 31.10.2020 | Carita Sandell-Kaukonen | Suomi | 9.4.2020 – 11.5.2020 |
3003 | SH2018-23CK, SH2018-23DK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 | |
3004 | TH2019-3A | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Helena Leppänen | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3005 | SH2019-3B | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3006 | SH2019-3A | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Anne Puska, Sanna Saikkonen | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3007 | SH2019-23CK, SH2019-23DK | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Minna Olkinuora | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3008 | SH2019-23DK | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Suomi | ||
3009 | SH2019V-23K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Helena Leppänen | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3010 | SH2020-3A | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3011 | SH2020-3B | 24.10.2022 – 31.12.2022 | Helena Leppänen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3012 | SH2020-3C | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Päivi Karppi, Sanna Saikkonen | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3013 | SH2020-23CK | 22.8.2022 – 19.12.2022 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3014 | SH2020-23DK | 3.1.2023 – 4.6.2023 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
- osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä
- tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia yksilötasolla sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 52 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 55 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- toimintakyvyn arviointi
- hyvinvointianalytiikka terveyden rekisteri- ja tilastotietojen käytössä
- näyttöön perustuva terveyden ja toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus
- terveyttä edistävä opetus
- terveellisiin elämäntapoihin ja itsehoitoon kannustaminen tukemalla ennaltaehkäiseviä käyttäytymismuotoja ja sitoutumista hoitoon
- yhteisön terveyden kehittäminen
- yleisvaarallisten tartuntatautien torjunta
- rokotukset
- terveyden edistämisen seuranta ja arviointi
- terveyden ja hyvinvoinnin ongelmien ennakointi yksilötasolla
Opiskelumateriaali
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki
Rokottajan käsikirja, (www.thl.fi)
Hallituksen terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Valtioneuvosto 2007. (www.vn.fi)
Terveyden edistämisen laatusuositus, Sosiaali- ja terveysministeriö 2006. (www.stm.fi)
Ohjeita ja käytäntöjä lasten ja nuorten
terveyden edistämiseen 2010 (http://www.sitra.fi/julkaisut/muut/Tienviitat.pdf)
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja ryhmätyöt 31 h; opiskelijoiden esitykset ympäristön vaikutuksesta terveyteen 6 h; harjoitustunnit 14 h.
Arviointikriteerit
Arvosana 5:
Opiskelija
- osaa arvioida terveyttä edistävää yhteiskuntapolitiikkaa
- ymmärtää ympäristön merkityksen terveyden edistämiselle
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen terveyden
edistämiseksi
- osaa edistää eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat
- osaa keskeiset terveystarkastukseen liittyvät toimenpiteet
- toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.
Arvosana 3:
Opiskelija
- Tietää pääosin terveyttä edistävästa yhteiskuntapolitiikkasta.
- Ymmärtää pääosin ympäristön merkityksen terveyden
edistämiselle.
- Tietää eri toimijoita terveyden edistämisessä.
- Osaa huomioida eri-ikäisten terveyttä huomioiden erilaiset
taustat.
- Selviytyy keskeisistä terveystarkastukseen liittyvistä
toimenpiteistä.
- Toimii työssä ja vapaa-ajalla huomioiden ympäristön ja
turvallisuuden.
Arvosana 1:
Opiskelija osaa
- Huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden
vaikutuksen terveyden edistämiseen.
- Toimia vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri
elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä
terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta
kokeilevaa ja hapuilevaa.
- Toimia työ- ja vapaa-ajan ympäristössä vaarantamatta
itsensä ja muiden turvallisuutta.
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe 80 %, luennoilla läsnäolo 10 %, ympäristöterveydenhuollon tehtävä ja esitys 10 %.
Arviointi (0-5)