Monikulttuurisuus
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | SSHP3103 |
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
| OPS: | SH 2019 / 2019V TH 2019 |
| Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 1 / 2 (2020 / 2020-2021) |
| Lukukausi: | Syksy / Kevät |
| Laajuus: | 2 op |
| Vastuuopettaja: | Puska, Anne |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 3003 | SH2019V-12K | 24.8.2020 – 31.5.2021 | Susanna Weber | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
| 3005 | SH2019-12DK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Susanna Weber | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
| 3007 | SH2019-12CK | 19.10.2020 – 20.12.2020 | Susanna Weber | Suomi | 17.8.2020 – 25.10.2020 |
| 3010 | H-VV | 1.6.2021 – 31.12.2021 | Susanna Weber | Suomi | 15.3.2021 – 9.4.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon erilaiset kulttuuritaustat omassa toiminnassaan hoitotyössä ja tunnistaa eri-ikäisten ja kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten terveyteen ja elämään vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää terveyden ja sairauden merkityksen monikulttuurisesta näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54 h
- mistä ohjattua opiskelua 26 h
- mistä itsenäistä opiskelua 26 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Erilaisten kulttuurien kohtaaminen hoitotyössä. Terveys ja sairauskäsitykset eri kulttuureissa.
Opiskelumateriaali
Luennoitsijan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää hoitotyötä huomioiden eri kulttuuriset taustat
- suunnitella ja toteuttaa hoitotyötä monikulttuurisesta näkökulmasta
Taso 3
Opiskelija osaa:
- ottaa huomioon monikulttuuriset näkökulmat toteuttaessaan hoitotyötä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata ja tunnistaa eri kulttuurien vaikutukset hoitotyön toiminnassa ja toteutuksessa
Arviointimenetelmät
Tehtävä, josta numeerinen arvointi (0-5).
