Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP3102 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | AVOIN 2020 SH 2015 / 2015V / 2016 / 2017 / 2017V / 2018 / 2019 / 2019V / 2020 / 2020K TH 2015 / 2016 / 2017 / 2019 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016 / 2016 / 2016-2017 / 2017-2018 / 2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Joensuu, Miia |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-1A | 1.9.2015 – 19.12.2015 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 21.8.2015 – 20.9.2015 |
2 | S-SH-1B | 21.8.2015 – 30.5.2016 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 20.8.2015 – 20.9.2015 |
3 | S-SH-1C | 21.8.2015 – 19.12.2015 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 21.8.2015 – 20.9.2015 |
4 | S-SH-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
5 | S-SH-1CK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 7.12.2015 – 11.3.2016 |
6 | S-SH-1DK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Mirva Sundqvist-Kekäläinen | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
7 | S-SH-1VK | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Teija Honkaniemi | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
8 | S-SH-1B | 1.3.2017 – 1.6.2017 | Riitta Häyry | Suomi | 1.1.2017 – 1.5.2017 |
9 | S-SH-1CK, S-SH-1DK | 6.3.2017 – 28.4.2017 | Riitta Häyry | Suomi | 1.1.2017 – 16.1.2017 |
10 | S-TH-1A | 9.1.2017 – 28.4.2017 | Riitta Häyry | Suomi | 1.1.2017 – 16.1.2017 |
11 | S-SH-1A | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Teija Honkaniemi | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
13 | S-SH-1A, S-SH-1B | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Riitta Häyry | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
14 | S-SH-1CK, S-SH-1DK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Ritva Alaniemi, Riitta Koskimäki | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
15 | S-TH-1A | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
16 | S-SH-1VK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Suvi Kallio, Sanna Saikkonen | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
17 | S-SH-1A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Riitta Koskimäki | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
18 | S-SH-1B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Sinikka Palosaari | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
19 | S-SH-1CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Sanna Saikkonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
20 | S-SH-1DK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Riitta Häyry | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
21 | S-SH-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Riitta Koskimäki | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
22 | S-SH-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Johanna Latvala | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
23 | S-SH-1CK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Päivi Autio | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
24 | S-SH-1DK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Riitta Häyry | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
25 | S-SH-1VK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Sanna Saikkonen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
26 | S-TH-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Johanna Latvala | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
3001 | SH2020-1A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Eila Rasivirta | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3003 | SH2020-1DK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Miia Joensuu | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3004 | SH2020-1C | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Heli Huhta, Miia Joensuu, Tiina Järvelä | Suomi | |
3005 | SH2020-1B | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Miia Joensuu | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3006 | SH2020-1CK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Eila Rasivirta | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2020-2021
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. Opiskelija ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua. Opiskelija ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa. Opiskelija osaa toteuttaa palveluohjausta. Opiskelija hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan. Opiskelija osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden. Opiskelija osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä. Opiskelija osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen. Opiskelija ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 78h
- työjärjestyksessä+ verkossa olevaa opiskelua 39 h
- itsenäistä opiskelua 39 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Lainsäädäntö ja muu ohjaus palvelujen tuottamisessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisten toimenpideohjelmien seuraaminen. Laatu- ja vaikuttavuus palvelujen järjestämisessä ja ohjauksessa. Palvelutarpeen arvioinnin ja palveluohjauksen seuranta. Asiakas- ja potilastietojen saavutettavuus ja toiminnanohjausjärjestelmät palveluohjauksen työvälineinä. Erilaiset terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjoajat ja niiden yhteistoiminta. Kunnan eri toimialojen yhteistyö palvelujen tuottamisessa. Asiakkaan palvelutarpeen arviointi. Vastuu potilaan hoidon jatkuvuudesta oman työnkuvan mukaisesti. Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen. Asiakkaiden tiedottaminen palveluista ja ohjaaminen valintojen tekemisessä. Potilasturvallisuus onnistuneen palveluketjun ja -kokemuksen osana. Hoitoprosessin epäkohtien tunnistaminen. Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus. Omaishoitajuus ja läheisiään hoitavien tukeminen.
Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö. Potilasturvallisuuden varmistaminen. Potilashoidon järjestelmien ja monimutkaisuuden vaikutukset potilasturvallisuuteen. Potilasturvallisuuden osa-alueet: laiteturvallisuus, hoitoturvallisuus, hoitomenetelmien turvallisuus, lääketurvallisuus. Potilasturvallisuuskulttuuri. Tehokas tiimityö potilasturvallisuuden varmistamisessa. Systemaattinen työskentely potilasturvallisuuden takaamisessa. Vaaratilanteiden ehkäiseminen hoidossa. Potilaiden ja hoitavien henkilöiden sitouttaminen ja osallistaminen potilasturvallisuuden edistämiseen. Inhimilliset tekijät potilasturvallisuuden riskinä. Stressinhallintataidot. Virheistä oppiminen vahingon ehkäisemiseksi. Virheiden avoin käsittely. Strukturoitu raportointimenetelmä (ISBAR). Tilanteenmukainen toiminta vaaratapahtumassa. Potilasturvallisuutta uhkaaviin riskitilanteisiin puuttuminen. Vaaratapahtumien ilmoittamisvelvoite. Vaaratapahtuman tunnistaminen. Vaaratapahtumailmoituksen tekeminen. Vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessi.
Opiskelumateriaali
STM 2011, Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia.
STM 2012, Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma KASTE 2012–2015.
Potilasturvallisuusopas potilasturvallisuuslainsäädännön ja -strategian toimeenpanon tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)Kansallisen potilasturvallisuusstrategian asiantuntijaryhmä 2011.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento ja seminaarityyppistä lähiopetusta, kirjallisuuskuulustelu , itsenäistä ja ohjattua verkko-opiskelua.
Kirjallinen essee tai tentti.
Arviointikriteerit
Taso 5:
- opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollista järjestelmä ja kunnallista hallintoa sen osana
- hallitsee ja osaa soveltaa strategialähtöistä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen kontekstiin. Potilasturvallisuuden sisäistäminen.
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän ominaispiirteitä
- ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden
Taso 1:
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän
- tuntee keskeiset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat sekä toimintatavat
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi (1-5).