Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1501 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2019V / 2020 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2022 / 2022-2023) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Alaniemi, Ritva |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3014 | SH2019-34CK, SH2019-34DK | 22.8.2022 – 31.10.2022 | Päivi Karppi | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3015 | SH2020-3A | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Ritva Alaniemi | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3016 | SH2020-3B | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Ritva Alaniemi | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3017 | SH2020-3C | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Päivi Karppi | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3019 | SH2020-23DK | 22.8.2022 – 20.12.2022 | Päivi Karppi | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja potilaan seksuaaliterveyttä. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden perusteet. Opiskelija osaa soveltaa seksuaaliterveyden tietojaan ohjatessaan ja neuvoessaan asiakasta. Ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan. Opiskelija tuntee äidin, vastasyntyneen ja perheen hoidon ja tuen tarpeen periaatteet. Omaa perusvalmiudet ohjata ja neuvoa sekä soveltaa hoitotaitojaan lisääntymisterveyden asiakkaiden hoitotyössä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 80 h
-mistä johdettua opiskelua 26 h
-mistä itsenäistä opiskelua 54 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Seksuaaliterveyden edistäminen. Seksuaaliterveyden peruskäsitteet ja seksuaalioikeudet. Seksuaalisuuden ilmeneminen eri ikäisenä, elämän eri vaiheissa ja kulttuureissa. Seksuaalisuuden moninaisuus ja sen haasteet. Seksuaaliterveys osana hoitotyötä. Normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika. Äitiyshuollon tehtäväalue terveydenhuollon palvelujärjestelmässä. Hoitotyö normaalin raskauden, synnytyksen ja lapsivuoteen aikana. Sikiön kehitys ja terveen vastasyntyneen erityispiirteet ja hoito.
Opiskelumateriaali
Apter, D., Väisälä, L. & Kaimola, K. (toim.) Seksuaalisuus. Duodecim.
Bildjuschkin, K & Ruuhilahti, S. 2010. Puhutaan seksuaalisuudesta. Helsinki, Kirjapaja.
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö.
Brusila P. (2008) Seksuaalisuus ja kulttuurierot. Duodecim.
Korhonen, E. & Närhi, R. 2011. (toim) Uskonnot ja seksuaalisuus, väestötietosarja 24. Helsinki, Newsprint.Oy.
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Ihme, A & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
Paananen U., Pietiläinen S., Raussi-Lehto E., Väyrynen P. & Äimälä A-M. (toim.) 2006/2012/2015. Kätilötyö. Tampere, Edita.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio, K 2019 (toim) Naistentaudit ja synnytykset. Tampere, Edita.
Deufel, M. & Montonen, E. 2010. Onnistunut imetys, Duodecim.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut, harjoitukset ja seminaaritehtävät sekä itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
-itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavat tekijät
-etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä seksuaali- ja lisääntymisterveyden kehittämisessä
-toimia eettisten periaatteet huomioiden, kehittäen omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 3
opiskelija osaa
-itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavat tekijät
-perustellusti etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveyden hoitotyössä
-toimia itsenäisesti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden, arvioiden omaa ja muiden hoitotyöhön osallistuvien eettistä toimintaa
Taso 1
Opiskelija osaa
-ohjatusti tunnistaa keskeisimmät seksuaali- ja lisääntymisterveyteen vaikuttavat tekijät
-etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveyden hoitotyössä
-toimia ohjatusti yhteistyössä asiakkaan hoitoon ja palveluun osallistuvien tahojen kanssa
-toimia eettiset periaatteet huomioiden
Arviointimenetelmät
Kirjalliset tehtävät 50% ja koe 50%, arviointi (0-5)