VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Oppiminen, opetus ja ohjaus (SSHP1405) > 2021-2022

Oppiminen, opetus ja ohjaus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP1405
OPS: SH 2020K
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2021)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Kallio, Suvi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2021-2022

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001SH2020-1A4.1.2021 – 20.6.2021Suvi KallioSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3006SH2020-1C4.1.2021 – 20.6.2021Suvi KallioSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3007SH2020-1B4.1.2021 – 20.6.2021Suvi KallioSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3009SH2020-12CK1.8.2021 – 31.7.2022Suvi KallioSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3010SH2020-12DK1.8.2021 – 31.7.2022Suvi KallioSuomi1.8.2021 – 6.9.2021

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää kasvatustieteen peruskäsitteitä ja perehtyy kasvatukseen omien kokemustensa kautta. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisistä lähtökohdista oppimiseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelija osaa ohjata asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä, oman terveytensä edistämisessä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija huomioi ohjaukseen liittyvät erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa opiskelijaohjauksen pääperiaatteet.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 54h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 22 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 32 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

Kasvatustieteen peruskäsitteiden soveltaminen käytäntöön sekä yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot

Opiskelumateriaali

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.

Peltonen, H. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa sekä muita kasvatusalan lähteitä. 2004. Tampere: Tammi.
Opettajan osoittama muu materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Lähiopetus, opetustapahtuma ryhmätehtävänä, oppimistyylitesti

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi

Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää johdonmukaisesti luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä

Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä

Arviointimenetelmät

Oppimistyylitesti, ryhmäesitys ohjaamisesta, tentti


Takaisin