Oppiminen, opetus ja ohjaus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1405 |
OPS: | SH 2020K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2021) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Kallio, Suvi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2021-2022
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SH2020-1A | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3006 | SH2020-1C | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3007 | SH2020-1B | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3009 | SH2020-12CK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Suvi Kallio | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3010 | SH2020-12DK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Suvi Kallio | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää kasvatustieteen peruskäsitteitä ja perehtyy kasvatukseen omien kokemustensa kautta. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisistä lähtökohdista oppimiseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa ohjata asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä, oman terveytensä edistämisessä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija huomioi ohjaukseen liittyvät erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa opiskelijaohjauksen pääperiaatteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 22 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 32 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Kasvatustieteen peruskäsitteiden soveltaminen käytäntöön sekä yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Peltonen, H. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa sekä muita kasvatusalan lähteitä. 2004. Tampere: Tammi.
Opettajan osoittama muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, opetustapahtuma ryhmätehtävänä, oppimistyylitesti
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää johdonmukaisesti luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
Oppimistyylitesti, ryhmäesitys ohjaamisesta, tentti