Oppiminen, opetus ja ohjaus
| Rakennetyyppi: | Opintojakso |
|---|---|
| Koodi: | SSHP1405 |
| Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
| OPS: | SH 2016 / 2017 / 2017V / 2018 / 2019 / 2019V / 2020 / 2020K TH 2016 / 2017 / 2019 |
| Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
| Opiskeluvuosi: | 1 (2016-2017 / 2017-2018 / 2018 / 2018-2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021) |
| Laajuus: | 2 op |
| Vastuuopettaja: | Kallio, Suvi |
| Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | S-TH-1A | 29.8.2016 – 23.12.2016 | Elina Kajan | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
| 2 | S-SH-1A | 6.3.2017 – 28.4.2017 | Elina Kajan | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
| 3 | S-SH-1B | 6.3.2017 – 2.6.2017 | Elina Kajan | Suomi | 12.12.2016 – 16.1.2017 |
| 4 | S-SH-1A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Anne Puska, Regina Nurmi | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
| 5 | S-TH-1A | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Suvi Kallio | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
| 6 | S-SH-1B | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Riitta Häyry | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
| 7 | S-SH-2CK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
| 8 | S-SH-2DK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
| 9 | S-SH-1B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
| 10 | S-SH-1CK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
| 11 | S-SH-1DK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Regina Nurmi | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
| 12 | S-SH-1VK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Suvi Kallio | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
| 13 | S-SH-1A | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Sanna Saikkonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
| 14 | S-SH-1B | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Suvi Kallio | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
| 15 | S-SH-1A | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Miia Joensuu | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
| 16 | S-SH-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Karina Björninen, Suvi Kallio | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
| 17 | S-SH-1CK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Suvi Kallio | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
| 18 | S-SH-1DK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Suvi Kallio | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
| 19 | S-TH-1A | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Suvi Kallio | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
| 3001 | SH2020-1A | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
| 3004 | SH2019-12CK | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
| 3005 | SH2019V-12K | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
| 3006 | SH2020-1C | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
| 3007 | SH2020-1B | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
| 3008 | SH2019-12DK | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Suvi Kallio | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
| 3009 | SH2020-12CK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Suvi Kallio | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
| 3010 | SH2020-12DK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Suvi Kallio | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2021-2022
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää kasvatustieteen peruskäsitteitä ja perehtyy kasvatukseen omien kokemustensa kautta. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteellisistä lähtökohdista oppimiseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa ohjata asiakasta sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä, oman terveytensä edistämisessä ja sairautensa hoidossa. Opiskelija huomioi ohjaukseen liittyvät erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa opiskelijaohjauksen pääperiaatteet.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 22 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 32 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Kasvatustieteen peruskäsitteiden soveltaminen käytäntöön sekä yksilön ja ryhmän ohjaamisen taidot
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Peltonen, H. Kasvattajana sosiaali- ja terveysalan ammateissa sekä muita kasvatusalan lähteitä. 2004. Tampere: Tammi.
Opettajan osoittama muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, opetustapahtuma ryhmätehtävänä, oppimistyylitesti
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää johdonmukaisesti luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
Oppimistyylitesti, ryhmäesitys ohjaamisesta, tentti
