Väestön terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2019 / 2019V TH 2019 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019-2020 / 2020) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
37 | S-SH-1A | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Riitta Häyry | Suomi | 33 h | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
38 | S-SH-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Taina Huusko | Suomi | 33 h | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
39 | S-SH-1CK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Sanna Saikkonen | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 | |
40 | S-SH-1DK | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Helena Leppänen, Riitta Häyry | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 | |
41 | S-TH-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Kirsi Lehtola | Suomi | 66 h | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
S-SH-2DK | P1 | (2019-2020)Riitta Häyry | Suomi | 33 h | ||
S-SH-2CK | P2 | (2019-2020)Riitta Häyry | Suomi | 33 h |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. Opiskelija tunnistaa asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville (elintapojen näkökulma). Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia (väestötasolla) sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveyden ja sairauden periaatteet. Kansanterveys, terveyden edistäminen ja preventio, perusterveydenhuolto. Terveyden edistämisen normi- resurssi- ja informaatio-ohjaus. Terveyden edistämisen etiikka. Elintapojen yhteydet terveyteen. Elintapojen riskikäyttäytymisen ja tapaturmariskien ehkäisy, varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville.
Opiskelumateriaali
Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)