Väestön terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2017V / 2018 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2018 / 2018-2019) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
31 | S-SH-1B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Kirsi Lehtola | Suomi | 22 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
32 | S-SH-1CK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Riitta Häyry | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 | |
33 | S-SH-1DK | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Riitta Häyry | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 | |
34 | S-SH-1VK | 31.8.2018 – 21.5.2019 | Riitta Häyry | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 | |
35 | S-SH-1A | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Taina Huusko | Suomi | 22 h | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
S-SH-2CK | P1 – P5 (2018-2019) | Sanna Saikkonen | Suomi | 22 h | ||
S-SH-2DK | P1 – P2 (2018-2019) | Sanna Saikkonen | Suomi | 22 h | ||
S-SH-2VK | P2 – P3 (2018-2019) | Suomi | 12 h |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.
Opiskelumateriaali
Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)