VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Väestön terveyden edistäminen (SSHP1401) > 2015-2016

Väestön terveyden edistäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP1401
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2015 / 2015V
TH 2015
Taso: Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2015-2016 / 2016)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Saikkonen, Sanna
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2015-2016

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
12S-SH-1C26.10.2015 – 27.2.2016Anne Puska, Diana Haldin, Ritva AlaniemiSuomi21.8.2015 – 20.9.2015
13S-SH-1CK26.10.2015 – 27.2.2016Diana Haldin, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Sanna SaikkonenSuomi21.8.2015 – 30.10.2015
14S-SH-1DK21.8.2015 – 19.12.2015Diana Haldin, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Sanna SaikkonenSuomi20.8.2015 – 13.9.2015
15S-SH-1B1.9.2015 – 28.5.2016Mari Ylitalo, Ritva AlaniemiSuomi21.8.2015 – 19.3.2016
16S-TH-1A1.9.2015 – 30.4.2016Anne Puska, Diana Haldin, Mari YlitaloSuomi21.8.2015 – 20.9.2015
17S-SH-1A4.1.2016 – 4.6.2016Anne Puska, Mari YlitaloSuomi7.12.2015 – 10.2.2016

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.

Opiskelumateriaali

Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus

Arviointikriteerit

Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Arviointimenetelmät

tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)


Takaisin