Väestön terveyden edistäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1401 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2015 / 2015V TH 2015 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2015-2016 / 2016) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2015-2016
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
12 | S-SH-1C | 26.10.2015 – 27.2.2016 | Anne Puska, Diana Haldin, Ritva Alaniemi | Suomi | 21.8.2015 – 20.9.2015 |
13 | S-SH-1CK | 26.10.2015 – 27.2.2016 | Diana Haldin, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Sanna Saikkonen | Suomi | 21.8.2015 – 30.10.2015 |
14 | S-SH-1DK | 21.8.2015 – 19.12.2015 | Diana Haldin, Mirva Sundqvist-Kekäläinen, Sanna Saikkonen | Suomi | 20.8.2015 – 13.9.2015 |
15 | S-SH-1B | 1.9.2015 – 28.5.2016 | Mari Ylitalo, Ritva Alaniemi | Suomi | 21.8.2015 – 19.3.2016 |
16 | S-TH-1A | 1.9.2015 – 30.4.2016 | Anne Puska, Diana Haldin, Mari Ylitalo | Suomi | 21.8.2015 – 20.9.2015 |
17 | S-SH-1A | 4.1.2016 – 4.6.2016 | Anne Puska, Mari Ylitalo | Suomi | 7.12.2015 – 10.2.2016 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.
Opiskelumateriaali
Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus
Arviointikriteerit
Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen
Arviointimenetelmät
tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)