VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Väestön terveyden edistäminen (SSHP1401) > 2014-2015

Väestön terveyden edistäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP1401
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: S-SH 2013VK / SH 2014 / TH 2014
Taso: Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2014 / 2014-2015)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Saikkonen, Sanna
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2014-2015

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
5S-SH-1VK1.9.2014 – 19.12.2014Ritva AlaniemiSuomi15.8.2014 – 31.10.2014
6S-SH-1CK1.9.2014 – 19.12.2014Paula HakalaSuomi15.8.2014 – 14.9.2014
7S-TH-1A1.9.2014 – 19.12.2014Paula HakalaSuomi15.8.2014 – 21.9.2014
8S-SH-1A5.1.2015 – 5.6.2015Paula HakalaSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
9S-SH-1B5.1.2015 – 5.6.2015Paula HakalaSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
10S-SH-1C5.1.2015 – 20.2.2015Sanna SaikkonenSuomi8.12.2014 – 12.1.2015
11S-TH-1B5.1.2015 – 5.6.2015Paula HakalaSuomi8.12.2014 – 12.1.2015

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee terveyteen vaikuttavat tekijät sekä tunnistaa terveyden ja hyvinvoinnin eri näkökulmat, teoriat ja tulkinnat Opiskelija tuntee ravitsemuksen merkityksen terveyden edistämisessä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 80h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 39h
- mistä itsenäistä opiskelua 41 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Terveys ja terveyden edistäminen käsitteenä, ilmiönä ja voimavarana. Suomalaiset ravitsemussuositukset.

Opiskelumateriaali

Savola, Koskinen-Ollonqvist. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsityksiä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja -sarja 3/2005. Terveyden edistämisen keskus ry 2015. Soveltuvin osin.
Suomalaiset ravitsemussuositukset. - ravinto ja liikunta tasapainoon. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2005. Edita Publishing Oy.
www.finelli.fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento, harjoitukset, oppimispäiväkirja, oppimiskeskustelut, verkotettu opetus

Arviointikriteerit

Taso 5
opiskelija osaa
- itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen sitä hoitotyön kehittämisessä
- toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesi ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Taso 3
opiskelija osaa
- itsenäisesti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- perustellusti etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- itsenäisesti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Taso 1
opiskelija osaa
- ohjatusti tunnistaa keskeisimmät terveyteen vaikuttavat tekijät
- etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
- ohjatusti toimia ennaltaehkäisevästi terveysriskejä välttäen terveyttä edistäen

Arviointimenetelmät

tehtävä, tentti, arviointi ( 0-5)


Takaisin