Hoitotiede hoitotyön kehittämisessä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA5103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SH 2017 / 2017V |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2020-2021 / 2021) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena / Saikkonen, Sanna |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2020-2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | SH2017-34CK, SH2017-34DK, SH2017V-34K | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Sanna Saikkonen | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija edistää omalla toimialueellaan näyttöön perustuvia hoitotyön käytänteitä. Opiskelija osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 54 t, mistä
- luentoja 16 t
- itsenäistä opiskelua 36 t
- tentti 2 t
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammatilliset perusopinnot.
Sisältö
Tieteellisten julkaisujen kriittinen arviointi. Kriittinen ajattelu. Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset. Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa. Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön. Näyttöön perustuva opiskelijoiden harjoittelun ohjaus.
Opiskelumateriaali
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf (soveltuvin osin)
Eriksson, K, Isola, A, Kyngäs, H, Leino-Kilpi, H, Lindström, UÅ, Paavilainen, E, Pietilä, A-M, Salanterä, S, Vehviläinen-Julkunen-K, Åstedt-Kurki, P. 2012. Hoitotiede. Helsinki. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Artikkelit ja muu ilmoitettava materiaali (ilmoitetaan opintojakson alussa)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä näyttöön perustuvien hoitotyön käytänteiden edistämisen menetelmiä
- nimetä tieteellisten julkaisujen sisältöjen elementtejä
- nimetä näyttöön perustuvan kliinisen päätöksen elementtejä
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata keskeiset näyttöön perustuvien hoitotyön käytänteiden edistämisen menetelmät
- kuvata tieteellisten julkaisujen sisältöjen keskeiset elementit
- kuvata keskeiset näyttöön perustuvan kliinisen päätöksen elementit
Taso 5:opiskelija osaa
- soveltaa keskeisiä näyttöön perustuvien hoitotyön käytänteiden edistämisen menetelmiä
- arvioida tieteellisten julkaisujen sisältöjä
- soveltaa tietoaan näyttöön perustuvan kliinisen päätöksen elementeistä
Arviointimenetelmät
Tentti 50 %. Kirjallinen tehtävä 50 %.