Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA0404 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SH 2015 / 2015V / 2016 / 2017 / 2017V / 2018 / 2019 / 2019V / 2020 / 2020K TH 2015 / 2016 / 2017 / 2019 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) / Terveydenhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 / 2 (2016-2017 / 2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019 / 2019-2020 / 2020 / 2020-2021 / 2021-2022 / 2022) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Puska, Anne |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
1 | S-TH-2A | 29.8.2016 – 23.12.2016 | Pirjo Peltomäki, Regina Nurmi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
2 | S-SH-1DK | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Pirjo Peltomäki, Regina Nurmi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
3 | S-SH-2A | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Pirjo Peltomäki, Regina Nurmi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
4 | S-SH-2B | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Pirjo Peltomäki, Regina Nurmi | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
5 | S-SH-2C | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Paula Hakala | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
6 | S-SH-1CK | 29.8.2016 – 16.12.2016 | Paula Hakala | Suomi | 22.8.2016 – 19.9.2016 |
7 | S-SH-1VK | 17.11.2016 – 19.1.2017 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 22.8.2016 – 25.11.2016 |
8 | S-SH-1DK | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
9 | S-SH-2A, S-SH-2B | 1.9.2017 – 22.12.2017 | Pirjo Peltomäki | Suomi | 21.8.2017 – 18.9.2017 |
10 | S-SH-2CK | 8.1.2018 – 1.6.2018 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 11.12.2017 – 15.1.2018 |
11 | S-TH-2A | 1.3.2018 – 1.6.2018 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 15.2.2018 – 5.3.2018 |
12 | S-SH-2A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Anne Puska | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
13 | S-SH-2B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Anne Puska | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
14 | S-TH-2A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Anne Puska | Suomi | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
15 | S-SH-2CK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Sanna Saikkonen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
16 | S-SH-2DK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
17 | S-SH-2VK | 7.1.2019 – 2.6.2019 | Marjo-Riitta Himanen | Suomi | 10.12.2018 – 14.1.2019 |
18 | S-SH-1CK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Anne Puska | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
19 | S-SH-1DK | 6.1.2020 – 31.10.2020 | Anne Puska | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
20 | S-SH-2A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Anne Puska | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
21 | S-SH-2B | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Anne Puska | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3001 | SH2019-2A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Anne Puska | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3002 | SH2019-2B | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Anne Puska | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3003 | TH2019-2A | 24.8.2020 – 20.12.2020 | Anne Puska | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3004 | SH2019-12CK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Virpi Välimaa | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3005 | SH2019-12DK | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Virpi Välimaa | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3006 | SH2019V-12K | 1.10.2020 – 20.6.2021 | Virpi Välimaa | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3007 | SH2020-2A | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3008 | SH2020-2B | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Anne Puska, Hilkka Korpi, Riikka Lehesvuo, Virpi Välimaa | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3009 | SH2020-2C | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3011 | SH2020-12CK | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3012 | SH2020-12DK | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Hilkka Korpi | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3013 | 2.2.2022 – 31.7.2023 | Anne Puska, Riikka Lehesvuo, Virpi Välimaa | Suomi |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2022-2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimussuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Kehittämisprojektin osalta integroidaan opintojaksoon Projektiosaaminen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 80 h
- mistä ohjattua opiskelua: 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Basics of evidence based practice
Sisältö
Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman laatiminen. Aineistonkeruumenetelmät. Kehittämissuunnitelman laatiminen ja kehittämisprojektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto: ks opintojakso Projektiosaaminen.
Opiskelumateriaali
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot 22 h, seminaarit 16 h, tentti 2 h.
Arviointikriteerit
Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön sekä tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen
Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön ja tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen
Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä ja tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimussuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin
Arviointimenetelmät
Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.