Sosiaalipalvelutyön ohjaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAS0110 |
Tyyppi: | Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2015 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2018-2019) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Blom, Heidi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
11 | S-SA-4A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Heidi Blom | Suomi | 33 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee sosiaalipalvelutyön ohjauksen menetelmiä ja harjaantuu niiden käytössä. Opiskelija tietää yksilökohtaisen palveluohjauksen sisällön ja keskeiset periaatteet. Opiskelija tietää työnohjauksen keskeiset periaatteet ja muodot. Opiskelija osaa laatia asiakastyön prosessikuvauksen. Opiskelija tutustuu palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyyn. Opiskelija osaa hyödyntää itsearviointia työtoiminnan ohjaamisessa. Opiskelija ymmärtää muutosprosessin merkityksen työn ohjaamisessa.
Opiskelijan työmäärä
3 op; 81 h josta 39 h kontaktiopetusta. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Sisältö
Asiakaspalveluprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, työnohjaus, muutosprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyt
Opiskelumateriaali
Paunonen-Ilmonen, M. 2001. Työnohjaus. Toiminnan laadunhallinnan varmistaja. Helsinki. WSOY.
Pietiläinen, E. & Seppänen, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki. Kehitysvammaliitto.
Sosiaaliset näkökulmat julkisissa hankinnoissa. Lähtökohtia, kokemuksia ja mahdollisuuksia. 2011: http://www.espinno.fi/
Muu opettajan antama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida laadukkaan sosiaalipalvelujärjestelmän haasteita ja kehittämiskohteita sekä osaa hyödyntää kattavasti ja monipuolisesti oman asiakasryhmänsä kohdalla opintojakson osaamisalueita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii realistisesti omia kehittämisalueitaan.
Taso 3:
Opiskelija osaa hahmottaa opintojakson keskeisiä sisältöalueita. Opiskelija ymmärtää asiakkaan/asiakasryhmän palveluprosessin kulun sekä pystyy kytkemään asiakkaan tarvitsemat palvelut.
Taso 1:
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden keskeiset sisällöt.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, tentti/kotitentti tai tehtävä