VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Sosiaalipalvelutyön ohjaaminen (SSAS0110) > 2015-2016

Sosiaalipalvelutyön ohjaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAS0110
Tyyppi: Pakollinen valinnainen (vaihtoehtoinen) / Ammattiopinnot
OPS: S-SA 2012 / 2012V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 3 / 4 (2015 / 2015-2016)
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Blomqvist, Ann-Sophie
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2015-2016

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
6S-SA-3VK31.8.2015 – 19.12.2015Heidi BlomSuomi14.8.2015 – 13.10.2015
7S-SA-4A, S-SA-4B1.9.2015 – 19.12.2015Heidi BlomSuomi21.8.2015 – 13.9.2015

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee sosiaalipalvelutyön ohjauksen menetelmiä ja harjaantuu niiden käytössä. Opiskelija tietää yksilökohtaisen palveluohjauksen sisällön ja keskeiset periaatteet. Opiskelija tietää työnohjauksen keskeiset periaatteet ja muodot. Opiskelija osaa laatia asiakastyön prosessikuvauksen. Opiskelija tutustuu palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyyn. Opiskelija osaa hyödyntää itsearviointia työtoiminnan ohjaamisessa. Opiskelija ymmärtää muutosprosessin merkityksen työn ohjaamisessa.

Opiskelijan työmäärä

3 op; 81 h josta 39 h kontaktiopetusta. Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Asiakaspalveluprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, työnohjaus, muutosprosessin kuvaaminen ja/tai ohjaaminen, palvelujen hankinta- ja kilpailuttamismenettelyt

Opiskelumateriaali

Paunonen-Ilmonen, M. 2001. Työnohjaus. Toiminnan laadunhallinnan varmistaja. Helsinki. WSOY.
Pietiläinen, E. & Seppänen, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki. Kehitysvammaliitto.
Sosiaaliset näkökulmat julkisissa hankinnoissa. Lähtökohtia, kokemuksia ja mahdollisuuksia. 2011: http://www.espinno.fi/
Muu opettajan antama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija osaa soveltaa, analysoida ja arvioida laadukkaan sosiaalipalvelujärjestelmän haasteita ja kehittämiskohteita sekä osaa hyödyntää kattavasti ja monipuolisesti oman asiakasryhmänsä kohdalla opintojakson osaamisalueita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii realistisesti omia kehittämisalueitaan.

Taso 3:
Opiskelija osaa hahmottaa opintojakson keskeisiä sisältöalueita. Opiskelija ymmärtää asiakkaan/asiakasryhmän palveluprosessin kulun sekä pystyy kytkemään asiakkaan tarvitsemat palvelut.

Taso 1:
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden keskeiset sisällöt.

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi, tentti/kotitentti tai tehtävä


Takaisin