Sosiaalialan ruotsi II
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAP0602 |
OPS: | SA 2020 / 2020V |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2021-2022 / 2022) |
Lukukausi: | Syksy / Kevät |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Wähä, Anne |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2021-2022
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3004 | SA2020V-12K | 1.1.2022 – 31.7.2022 | Anne Wähä | Suomi | 1.12.2021 – 10.1.2022 |
3005 | SA2020-2A | 3.1.2022 – 31.5.2022 | Anne Wähä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3006 | SA2020-2B | 3.1.2022 – 31.5.2022 | Anne Wähä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3007 | SA2020-2C | 1.8.2021 – 31.12.2021 | Anne Wähä | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on ammatillisen kielitaidon kehittäminen. Opiskelija perehtyy oman ammattialansa kirjalliseen ja suulliseen viestintään. Opiskelija selviää oman alansa perusasiakastilanteista ja tiedostaa alan viestinnän erityispiirteet. Hän kykenee keskustelemaan ammatillisista aiheista ja hankkimaan syventävää tietoa valitsemastaan ammatillisesta osa-alueesta. Hän pystyy käyttämään ruotsia hankkiessaan tietoa opiskelujensa aikana sekä työelämässä. Opiskelijalla on myös myönteinen asenne kielten oppimiseen.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä: 54 h
- Työjärjestyksessä:18h
- Virtuaaliopinnot: 16h
- Itsenäinen opiskelu: 20h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Valmentava ruotsi ja/tai toisen asteen ruotsin opinnot
Sisältö
Oman ammattialan tekstit, työelämän viestintätilanteet, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kirjoittamisharjoitukset, oppisisältö on integroitu omaan ammattialaan
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia alueen yritysten palveluksessa.
Kansainvälisyys
Opiskelija kehittää osaamistaan toimia monikulttuurisessa työyhteisössä ja erilaisten asiakkaiden kanssa.
Opiskelumateriaali
Opettajan toimittama materiaali. Oman alan tieteelliset artikkelit.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ohjattuja tehtäviä, itsenäisiä tehtäviä, tentit. Kommunikatiivinen kieltenoppiminen, pari- ja ryhmätyöt, aktiivinen osallistuminen, kirjoittamalla ja puhumalla oppiminen, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taitotaso 5
Opiskelija osaa ja selviytyy hyvin erilaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa ja hallitsee rakenteet hyvin ja käyttää niitä monipuolisesti. Opiskelija osaa käyttää idiomaattisesti ja laajasti oman alan sanastoa ja ilmaisuja. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen. Opiskelija haluaa koko ajan kehittää kielitaitoaan.
Taitotaso 3
Opiskelija osaa ja selviytyy kohtalaisesti tavallisimmista ennakoitavista työelämän kielenkäyttötilanteista ja osaa käyttää rakenteita ja fraaseja viestinnässään kutakuinkin idiomaattisesti. Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana opittua oman alan sanastoa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Taitotaso 1
Opiskelija osaa ja pystyy osallistumaan tavallisimpiin ennakoitaviiin työelämän kielenkäyttötilanteisiin ja osaa käyttää yksinkertaisia rakenteita ja yksittäisiä sanoja viestinnässään. Opiskelija osaa kehittää kurssin aikana oman alan sanaston hallintaa. Asenne kielenoppimiseen on myönteinen.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi, aktiivinen osallistuminen, suullinen tentti, keskustelun alustus / suullinen esitys, vertaisarviointi.
Numeerinen arviointi 1-5
Päättötodistukseen tulee valtionhallinnon kielitutkinnon arvosana tyydyttävä (1-3) tai hyvä (4-5) suullisesta kielitaidosta erikseen
Oman oppimisen arviointi sisältyy lähiopetukseen