Sosiaalialan työkentät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAH0005 |
Tyyppi: | Pakollinen / Harjoittelu |
OPS: | SA 2018 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2018-2019) |
Lukukausi: | Kevät |
Laajuus: | 9 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli |
---|---|---|---|---|
4 | S-SA-1A | 4.3.2019 – 14.4.2019 | Aira Bragge, Heidi Blom, Riikka Koivula | Suomi |
5 | S-SA-1B | 4.3.2019 – 14.4.2019 | Aira Bragge, Heidi Blom, Riikka Koivula | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa sijoittaa harjoitteluorganisaation suomalaiseen hyvinvointijärjestelmään. Opiskelija tunnistaa harjoitteluorganisaatiota ohjaavat säädökset ja suositukset. Opiskelija ymmärtää harjoitteluorganisaation merkityksen ihmisen hyvinvoinnille. Opiskelija osaa yhdistää opitut teoriat moniammatilliseen työhön harjoitteluorganisaatiossa.
Opiskelijan työmäärä
9 op = 240 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
1-vuoden teoria-opinnot suoritettu.
Lastentarhanopettajan kelpoisuuden saadakseen opiskelijan tulee suorittaa harjoittelu varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajan ohjauksessa. Harjoittelun voi suorittaa alle 6-vuotiaiden ryhmässä tai esiopetusryhmässä.
Sisältö
Harjoittelun ohjaajat laativat oppimistehtävän, jossa näkyvät VAMKin sote-yksikön strategian painopisteet.
Opiskelija tutustuu harjoitteluorganisaation lisäksi vähintään 2 harjoitteluorganisaation läheiseen yhteistyökumppaniin.
Loppuseminaari 1-luokan opiskelijoille.
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää sosiaalialan osaamistaan ensisijaisesti Pohjanmaan alueen työyhteisöissä.
Kansainvälisyys
Mahdollisuus kansainväliseen vaihtoon tai harjoitteluun.
Opiskelumateriaali
Mäkinen Päivi, Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula. 2009. Ammattina sosionomi. WSOY.
Opettajan ilmoittama muu materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Aktiivinen, tavoitteellinen ja ohjattu käytännön harjoittelu sosiaalialan työkentillä.
Arviointikriteerit
Hyväksytty:
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla
Hylätty:
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on epäasiallista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - Hylätty