VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Opintohaku > Sosiaalialan työkentät (SSAH0005)

Sosiaalialan työkentät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSAH0005
Tyyppi: Pakollinen / Harjoittelu
OPS: SA 2016V / 2017 / 2018 / 2018V / 2019 / 2020 / 2020V
Taso: Sosionomi (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2017 / 2017-2018 / 2018-2019 / 2019 / 2019-2020 / 2020-2021 / 2021)
Laajuus: 9 op
Vastuuopettaja: Blom, Heidi
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
1S-SA-1VK1.10.2017 – 24.11.2017Aira BraggeSuomi15.9.2017 – 16.10.2017
2S-SA-1A5.3.2018 – 13.4.2018Aira Bragge, Heidi Blom, Sinikka PalosaariSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
3S-SA-1B5.3.2018 – 13.4.2018Aira Bragge, Heidi Blom, Sinikka PalosaariSuomi11.12.2017 – 15.1.2018
4S-SA-1A4.3.2019 – 14.4.2019Aira Bragge, Heidi Blom, Riikka KoivulaSuomi 
5S-SA-1B4.3.2019 – 14.4.2019Aira Bragge, Heidi Blom, Riikka KoivulaSuomi 
6S-SA-1VK, S-SA-2VK2.9.2019 – 22.12.2019Sinikka Palosaari, Sanna SaikkonenSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
3001S-SA-1A, S-SA-1B2.1.2020 – 7.6.2020Aira Bragge, Riikka KoivulaSuomi 
3002SA2020-1A4.1.2021 – 20.6.2021Heidi BlomSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3003SA2020-1B4.1.2021 – 20.6.2021Heli HuhtaSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3005SA2020-1C4.1.2021 – 20.6.2021Susanna WeberSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3007SA2020V-12K28.12.2020 – 29.7.2022Heli HuhtaSuomi1.8.2021 – 6.9.2021

Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2021-2022

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa sijoittaa harjoitteluorganisaation suomalaiseen hyvinvointijärjestelmään. Opiskelija tunnistaa harjoitteluorganisaatiota ohjaavat säädökset ja suositukset. Opiskelija ymmärtää harjoitteluorganisaation merkityksen ihmisen hyvinvoinnille. Opiskelija osaa yhdistää opitut teoriat moniammatilliseen työhön harjoitteluorganisaatiossa.

Opiskelijan työmäärä

9 op = 240 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

1-vuoden teoria-opinnot suoritettu.
Lastentarhanopettajan kelpoisuuden saadakseen opiskelijan tulee suorittaa harjoittelu varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajan ohjauksessa. Harjoittelun voi suorittaa alle 6-vuotiaiden ryhmässä tai esiopetusryhmässä.

Sisältö

Harjoittelun ohjaajat laativat oppimistehtävän, jossa näkyvät VAMKin sote-yksikön strategian painopisteet.
Opiskelija tutustuu harjoitteluorganisaation lisäksi vähintään 2 harjoitteluorganisaation läheiseen yhteistyökumppaniin.
Loppuseminaari 1-luokan opiskelijoille.

Aluevaikuttavuus

Opiskelija kehittää sosiaalialan osaamistaan ensisijaisesti Pohjanmaan alueen työyhteisöissä.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus kansainväliseen vaihtoon tai harjoitteluun.

Opiskelumateriaali

Mäkinen Päivi, Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula. 2009. Ammattina sosionomi. WSOY.
Opettajan ilmoittama muu materiaali.
Raatikainen Eija, Rahikka Anne, Saarnio Tuula, Vepsä Päivi.2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Aktiivinen, tavoitteellinen ja ohjattu käytännön harjoittelu sosiaalialan työkentillä.

Arviointikriteerit

Hyväksytty:
Opiskelija laatii omat oppimistavoitteensa yleisten tavoitteiden pohjalta
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan realistisesti ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
Harjoittelujakson tavoitteet on pääosin saavutettu
Opiskelija on motivoitunut sosiaalialan työhön
Suoriutuu tehtävistään yhteistyössä ohjaajan kanssa ja kykenee perustelemaan toimintaansa
Itsenäinen työote ja suunnitelmallisuus lisääntyvät harjoittelujakson kuluessa
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa
Opiskelijalla on valmiudet toimia ryhmän jäsenenä
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa on luontevaa ja tarkoituksenmukaista
Opiskelija tutustuu työyhteisön toimintaperiaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti
Opiskelija kysyy neuvoa ja ottaa asioista oma-aloitteisesti selvää
Opiskelija käyttää aiemmin oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja kykenee perustelemaan toimintaansa teorian avulla

Hylätty:
Vastuunotto omasta opiskelusta, itseohjautuvuus, motivaatio ja oma-aloitteisuus puuttuvat
Opiskelijan toiminta harjoittelupaikalla on epäasiallista
Yhteistyötaitojen puuttuminen
Oman toiminnan perustelemattomuus
Olennaiset puutteet tietoperustassa
Vuorovaikutus eri osapuolten kanssa vähäistä, suhtautuminen asiakkaisiin välinpitämätöntä
Vetäytyminen työyhteisöstä, toimiminen työyksikön toimintaperiaatteiden vastaisesti
Liialliset poissaolot, ei pidä kiinni työajoista

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - Hylätty

Lisätietoja

Opintojaksopalaute annetaan SPARK-ohjelman kautta.


Takaisin