Esimiestyö ja laadunhallinta
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSAA0804 |
Tyyppi: | Pakollinen / Ammattiopinnot |
OPS: | SA 2016 |
Taso: | Sosionomi (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2018-2019) |
Laajuus: | 6 op |
Vastuuopettaja: | Bragge, Aira |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2018-2019
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Lähiop. | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|---|
11 | S-SA-3A | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Aira Bragge | Suomi | 66 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
12 | S-SA-3B | 31.8.2018 – 21.12.2018 | Aira Bragge | Suomi | 66 h | 20.8.2018 – 17.9.2018 |
Osaamistavoitteet
• Opiskelija tietää esimiestyön merkityksen organisaation toiminnalle sekä työyhteisötaitojen merkityksen omalle toiminnalle
• Opiskelija ymmärtää esimiehen eettisen toiminnan vaikutukset työyhteisössä
• Opiskelija perehtyy sosiaalialan toiminnanohjausjärjestelmään.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa toimia organisaation aktiivisena vastuullisena jäsenenä.
Opiskelijan työmäärä
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opinnot Opetussuunnitelman mukaisesti.
Sisältö
• Laadun keskeisiä käsitteitä
• Toiminnanohjausjärjestelmä
• Asia- ja henkilöstöjohtaminen
• Työelämä- ja työyhteisötaitoja esimiestyössä
• Eettinen toiminta esimiestyössä
• Laadunhallinta sosiaalialalla
Opintojakso on osa laajempaa osaamiskokonaisuutta, johon linkittyy opintojaksot Projektin ohjaaminen ja Sosiaalialan keskeinen lainsäädäntö
Opiskelumateriaali
• Aarnikoivu, Henrietta 2010. Työelämätaidot: menesty ja voi hyvin. WS Bookwell Oy. Juva.
• Virtanen, Petri & Sinokki, Marjo 2014. Hyvinvointia työstä: työhyvinvoinnin kehittyminen, perusta ja käytännöt. Tietosanoma. Helsinki.
• Peltonen, Timo. 2008. Johtaminen ja organisointi. Teemoja, näkökulmia ja haasteita. 2. painos. Keuruu. Ky-Palvelu Oy.
• Skyttä, A. 2005. Tiimiytys ja sen läpivienti: matkalla kohti matalampia organisaatioita. Otava.
• Holma Tuppu, Outinen Maarit, Idänpää-Heikkilä Ulla & Sainio Salla. 2002. Kirkasta ja uudista laadunhallintaa kehitä laatutalo: opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Suomen kuntaliitto. Helsinki.
•Opettajan ilmoittama muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
• Luennot
• Verkko-opinnot
• Ryhmätyöskentely
• Hyvinvointipalvelujen johtaminen -harjoittelun aikana opiskelija perehtyy harjoittelupaikan toiminnanohjausjärjestelmään
• Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
TASO K5
•Opiskelija suunnittelee, arvioi, perustelee ja kehittää omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa arvioida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta parempien toimintatapojen kehittämiseksi.
•Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja on halukas osallistumaan oman alansa toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseen.
• Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omia työelämä- ja työyhteisötaitojaan.
TASO H3-H4
•Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa (reflektointi), myös kriittisesti.
•Opiskelija osaa analysoida alansa toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta sekä laadun merkitystä työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija osaa soveltaa teoriaa käytäntöön.
•Opiskelija osaa soveltaa työelämäelämä- ja työyhteisötaitoja käytännössä.
•Opiskelija osaa toimia eettisesti ja vastuullisesti.
TASO T1-T2
•Opiskelija tietää toiminnanohjausjärjestelmän perusteet ja tuntee peruskäsitteet.
•Opiskelija osaa kuvata toiminnanohjausjärjestelmän rakenteen.
•Opiskelija ymmärtää laadun merkityksen työyhteisön tulokseen ja jatkuvuuteen.
•Opiskelija ymmärtää esimiestyön merkityksen organisaation toiminnalle
Arviointimenetelmät
Arviointi pisteytetty. Numeerinen arviointi.