Ennaltaehkäisevä varhainen tuki
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SS00BM86 |
OPS: | HYA 2023K / 2024K |
Taso: | Sairaanhoitaja (ylempi AMK) / Sosionomi (ylempi AMK) / Terveydenhoitaja (ylempi AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2023 / 2024) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Niemistö, Riku |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | HYA2023K-12Y, HYA2023K-1Y | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Sanna Saikkonen, Tiina Järvelä | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3002 | HYA2024K-12Y | 1.6.2024 – 20.12.2024 | Sanna Saikkonen | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Alla oleva kuvaus koskee lukuvuotta: 2024-2025
Osaamistavoitteet
Opiskelijat oppivat käytännön taitoja; varhaisen tuen tarpeen tunnistamista, varhaisen tuen suunnittelua ja toteuttamista sekä arviointia ja seurantaa. Tavoitteena on auttaa opiskelijaa ymmärtämään, miten ennaltaehkäisevää varhaista tukea voidaan soveltaa käytännössä terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa.
Sisältö
Varhaisen tuen käsitteen määrittely ja merkitys
Varhaisen tuen tarve ja merkitys eri kohderyhmissä (esim. lapset, nuoret, perheet, vanhukset)
Ennaltaehkäisevän varhaisen tuen merkitys terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa
Varhaisen tuen käytännön toteutus eri kohderyhmissä (esim. lasten ja perheiden kanssa työskentely)
Arviointi ja seuranta varhaisen tuen vaikuttavuudesta
Etiikka ja ammatillinen vastuu ennaltaehkäisevässä varhaisessa tuessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti ja omassa tahdissa. Itsenäistä työskentelyä, case-esimerkkejä, artikkeleihin perehtymistä.