Ohjaus ja omahoidon tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC94 |
OPS: | SH 2023K / 2023VK / 2024 / 2024K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024 / 2024-2025 / 2025) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Ylikahri, Anu |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3015 | SH2023-12CK | 14.10.2024 – 20.12.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3017 | SH2023V-12K | 1.8.2024 – 30.10.2024 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3018 | SH2024-1A | 1.3.2025 – 31.5.2025 | Katja Ketola | Suomi | |
3019 | SH2024-1B | 1.1.2025 – 28.2.2025 | Virpi Välimaa | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa:
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan/opiskelijan ohjausta eri ohjausmenetelmillä tämän tarpeista lähtien.
Huomioida ohjaukseen liittyvät lait ja eettisyyden ja perustella valintojasi niiden pohjalta.
Etsiä, arvioida ja soveltaa luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä.
Arvioida omaa ohjausosaamista ja kehittää sitä palautteen pohjalta sekä antaa rakentavaa palautetta toisille.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81h
- josta työjärjestyksessä 24h
- josta itsenäistä 57h
Opiskelijan itsearviointi 1h sisältyy lähitunteihin.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Mitä ohjaus on?
Ohjaus lakien ja eettisyyden näkökulmasta
Ohjaustarve:
oasiakkaan/potilaan voimavarat, ohjaustarpeen tunnistaminen, motivointi ja oppimisen esteiden havaitseminen sekä niiden erilaiset tukimuodot
Asiakas-/potilaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys ohjauksessa
Ohjausmenetelmät:
- ryhmä- ja yksilöohjaus
- tiedollinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja kulttuurilähtöinen ohjaus
- kirjallinen ohjaus, taitojen ohjaus, omaisten ohjaus, opiskelijaohjaus, Teach-Back -menetelmä,
- etäohjaus digitaalisissa palveluissa
Ohjatun omahoidon malli (Terapiat etulinjaan) ja motivoiva keskustelu
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. (2011). Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Oppiportti: Motivoiva haastattelu
Muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätehtävät ja ohjausharjoitukset
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
- käytännön ohjausharjoittelut ryhmätyönä, hyväksytty/hylätty
- seminaarityö, numeerinen arviointi 0-5