Ohjaus ja omahoidon tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC94 |
OPS: | SH 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2022 / 2022-2023 / 2023) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Kallio, Suvi / Häyry, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3005 | SH2021-12CK | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Katja Ketola | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3006 | SH2021-12DK | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3007 | SH2021V-12K | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Katja Ketola | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3008 | SH2022-1A | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Anu Ylikahri, Katja Ketola | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3009 | SH2022-1B | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Katja Ketola | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan/opiskelijan ohjausta eri menetelmillä tämän tarpeista lähtien sekä tunnistaa paljon palvelua tarvitsevat. Opiskelija osaa myös huomioida ohjaukseen liittyvät lait ja eettisyyden.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81 h
- josta työjärjestyksessä 33h
- josta itsenäistä 48h
Opiskelijan itsearviointi 1h sisältyy lähitunteihin.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Sisältö:
Ohjaus lakien ja eettisyyden näkökulmasta
Ohjaustarve:
- asiakkaan/potilaan voimavarat, ohjaustarpeen tunnistaminen, motivointi ja oppimisen esteiden havaitseminen sekä niiden erilaiset tukimuodot
- asiakas-/potilaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys
Ohjausmenetelmät:
- ryhmä- ja yksilöohjaus
- tiedollinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja kulttuurilähtöinen ohjaus
- puhelinohjaus, kirjallinen ohjaus, taitojen ohjaus, omaisten ohjaus, opiskelijaohjaus, sosiaalinen media ohjauksessa
- motivoiva haastattelu
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Oppiportti: Motivoiva haastattelu
Muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätehtävät
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
- käytännön toteutus ryhmätyönä, hyväksytty/hylätty
- tentti, numeerinen arviointi 0-5