Hoitotyön johtaminen ja kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC40 |
OPS: | SH 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2024 / 2024-2025 / 2025) |
Lukukausi: | Kevät / Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Honkaniemi, Teija |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3007 | SH2022-2A, SH2022-2B, SH2022-3A, SH2022-3B | 4.3.2024 – 31.10.2024 | Sanna Saikkonen | Suomi | 1.2.2024 – 31.8.2024 |
3008 | TH2023-2A | 1.1.2025 – 1.5.2025 | Riitta Koskimäki | Suomi | |
3009 | SH2022-23CK, SH2022-23DK | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Riitta Koskimäki | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3010 | 4.4.2024 – 31.10.2024 | Sanna Saikkonen | Suomi | 22.3.2024 – 22.3.2024 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden .Opiskelija tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti Opiskelija osaa työskennellä kustannustietoisesti (terveystaloustiede). Opiskelija kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti. Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa. Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä. Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun. Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa. Edistää omalla toimialueellaan näyttöön perustuvia hoitotyön käytänteitä. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön ja ovat arvioitavissa sekä mitattavissa. Opiskelija ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brandyn ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa. Opiskelija osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Hoitotyön ammatilliset perus- ja aineopinnot
Sisältö
Toiminnan priorisointi ja organisointi. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Kustannustietoisuus ja taloudellinen toiminta. Kyky muutoksiin, itsensä johtaminen. Elinikäinen oppiminen. Myönteinen asenne muutoksiin ja kehittämiseen. Työyhteisötaidot. Laadun hallintaa ohjaavat lait ja asetukset ja erilaiset ohjausmuodot mm. informaatio-ohjaus. Hoitotyön/terveydenhoitajatyön laadun arviointi. Laadun ja vaikuttavuuden erilaiset mittarit ja seuranta. Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Hoitotyön kehittämis- ja tutkimuskohteiden tunnistaminen. Vastuu omasta työstä. Potilasturvallisuusraportit osana laatua.
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
- organisaation imago, brändi, maine
Opiskelumateriaali
Laaksonen H, Ollila S. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. EDITA 2017. Opettajan esittämät muut materiaalit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt , verkkotuettu opetus, laboraatio (työvuorosuunnittelu)
Arviointikriteerit
Taso 1.
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Taso 2.
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Taso 5.
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Arviointimenetelmät
Osallistuminen luennoille, harjoituksiin, ryhmätöihin ja opintokäyntiin. Tentti tai tehtävä. Numeerinen arviointi.