Tutkimus- ja kehittämistyön lähtökohdat
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC37 |
OPS: | SA 2022 / 2022V SH 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K |
Taso: | Sosionomi (AMK) / Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 2 (2023 / 2023-2024 / 2024) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Puska, Anne |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2023-2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3007 | SA2022-2A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3008 | SA2022-2B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Tiina Järvelä | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3010 | SH2022-2A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3011 | SH2022-2B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3012 | SH2021V-23K | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
3013 | SH2022-12CK, SH2022-12DK | 1.1.2024 – 29.2.2024 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3014 | 1.1.2024 – 29.2.2024 | Riikka Lehesvuo | Suomi | ||
3015 | SH2021-23CK, SH2021-23DK | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anne Puska | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan
- osaa erilaisia tutkimustyyppien lähtökohtia
- osaa laatia perustellun tutkimussuunnitelman
- osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä
- tuntee tutkimusviestinnän periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- perehtyy opinnäytetyön kirjoittamiseen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on yhteensä 80 tuntia
- mistä ohjattua opiskelua on 33 tuntia ja itsenäistä opiskelua on 47 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltävät opinnot: Hoitotiede, hoitotyön etiikka ja näyttöön perustuva toiminta 4 op.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofinen ja eettinen perusta, tutkimus- ja kehittämistyön prosessi, erilaiset tutkimustyypit, tutkimussuunnitelman tekeminen, aineistonkeruumenetelmät
Viestintä: Viittauskäytänteet, lähteiden merkintä, lähdeluettelon laatiminen, aikamuodot / 4 tuntia.
Aluevaikuttavuus
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on työelämäyhteistyö. Tavoitteena on opinnäytetyön kohdeorganisaation kehittäminen yhteistyössä henkilöstön kanssa tuottamalla näyttöön perustuvaa tietoa kohdeorganisaation käyttöön.
Opiskelumateriaali
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki. WSOYpro.
- Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Viitattu http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf
- Johansson, K., Axelin, A., Stolt, M. & Ääri, R-L. (toim.) Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. A:51/2007
- Vaasan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöohje ja mallipohja. Viitattu 31.1.2021 http://www.puv.fi/fi/study/opintoihin_osallistuminen/opinnaytetyo/
- Muu ilmoitettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäkeskustelut, opettajan ohjauksessa omatoiminen työskentely ja oman alustavan tutkimussuunnitelma esittäminen.
Arviointikriteerit
Taso 5:
- opiskelija laatii harjoitustyönä perustellun tutkimussuunnitelman tehtävänannon mukaisesti. Tutkimussuunnitelma on erinomainen, sisältää kaikki keskeiset asiat, on kieliasultaan hyvä, lähteet on merkitty oikein. Lisäksi aihe on hyvä. Tehtävä on palautettu sovittun aikataulun mukaisesti.
Taso3:
- opiskelija laatii harjoitustyönä perustellun tutkimussuunnitelman tehtävänannon mukaisesti. Tutkimussuunnitelma on varsin hyvä ja sisältää keskeiset asiat, on kieliasultaan luettavaa, lähteet on pääosin kirjattu oikein. Tehtävä on palautettu sovittun aikataulun mukaisesti.
Taso 1:
- opiskelija laatii harjoitustyönä perustellun tutkimussuunnitelman tehtävänannon mukaisesti. Tutkimussuunnitelma on tyydyttävä sisältäen pääosin keskeiset asiat. Tehtävä on palautettu sovittun aikataulun mukaisesti.
Hylätty: Täysin keskeneräinen tai tekemättä oleva harjoitustutkimussuunnitelma. Tällöin opiskelija tekee uusintatentin, joka on kirjatentti.
Arviointimenetelmät
Numeerinen arviointi 0-5.