Hoitotiede, hoitotyön etiikka ja näyttöön perustuva toiminta
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC36 |
OPS: | SH 2021K / 2021VK / 2022 / 2022K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2022 / 2022-2023 / 2023) |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Välimaa, Virpi |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2022-2023
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3005 | SH2021-12CK | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3006 | SH2021V-12K | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
3007 | SH2022-1A | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Miia Joensuu | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3008 | SH2022-1B | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 |
3009 | SH2021-12DK | 22.8.2022 – 31.12.2022 | Riikka Lehesvuo | Suomi | 1.8.2022 – 6.9.2022 |
Osaamistavoitteet
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden
toteutumista päivittäisessä työskentelyssä erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
• Kasvaa sairaanhoitajan ammatti-identiteettiin ja sitoutuu palveluammatin periaatteisiin
• Kasvaa työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa
• Vastaa hoitotyössä toimintansa seurauksista
• Ymmärtää yksityisen ja ammatillisen viestinnän rajan sosiaalisessa mediassa
• Havaitsee ja puuttuu epäammatilliseen työskentelyyn
• Ymmärtää hoitotieteen merkityksen näyttöön perustuvan toiminnan edistämisessä
• Ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
• Osaa käyttää yleisimpiä terveystieteellisiä tietokantoja hakiessaan parasta saatavilla olevaa ajantasaista tietoa
asiakkaan/potilaan hoidosta ja terveyden edistämisestä
• Osaa arvioida tieteellisiä julkaisuja
• Osaa lukea tieteellisiä julkaisuja ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa moniammatillisissa
päätöksentekotilanteissa
• Osaa laatia perustellun kirjallisuuskatsauksen
Opiskelijan työmäärä
108 h, josta 44 h lähiopetusta ja 64 h itsenäistä työskentelyä
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei vaadita
Sisältö
Hoitotyön etiikka
• Hoitotyön etiikan perusta
• Etiikan teoriaa
• Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
• Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
• Eettinen ongelmanratkaisu ja ongelma-alueet hoitotyössä
• Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
• Terveydenhoitoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö
• Sairaanhoitajan ammatti ja sen erityispiirteet
• Informaatio- ja kommunikaatioteknologia ja eettiset kysymykset
• Hoitotyön etiikan tulevaisuus
Hoitotiede
• Peruslähtökohdat hoitotieteellisessä tutkimuksessa
Näyttöön perustuva toiminta
• Käsitteen määrittely
• Merkitys hoitotyössä
• Toiminnan vahvistaminen
• Parhaan näytön etsintä (näytön asteet, näytön lajit, näytön lähteet)
• Tiedonhaun prosessi (Medic, Cinahl, PubMed, muut lähteet)
• Näytön arviointi
• Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Opiskelumateriaali
• Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U., Paavilainen, E., Pietilä, A-M., Salanterä, S.,
Vehviläinen- Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2020. Hoitotiede. Helsinki. Sanoma Pro Oy.
• Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
• Elomaa, L. & Mikkola, H. 2008. Näytön jäljillä – tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulu
2008.
• Sarajärvi, A., Mattila, L-R. & Rekola, L. 2011. Näyttöön perustuva toiminta – avain hoitotyön kehittymiseen. Helsinki.
WSOYpro Oy.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
• Luennot
• Ryhmätyöskentely
• Tiedonhakuharjoitukset
• Tieteellisen artikkelin lukeminen ja arviointi
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija
- yhdistää hoitotyön arvopohjan, eettiset periaatteet ja keskeiset etiikan käsitteet hoitotyön käytäntöön.
- toimii hoitotyössä ammatillisen lainsäädännön ja eettisten ohjeiden mukaisesti.
- kunnioittaa ihmisoikeuksia.
- osaa analysoida eettisiä ongelmatilanteita yksilöllisesti.
- osaa etsiä ja käyttää useita ajankohtaisia lähteitä käyttäen erilaisia vaativia hakutekniikoita.
- osaa käyttää lähdeviitteitä virheettömästi ja laatia oikeaoppisen lähdeluettelon virheettömästi.
- osaa etsiä tieteellisistä lähteistä ajankohtaisen tiedon ja arvioida lähteitä kriittisesti.
Taso 3
Opiskelija
- yhdistää hoitotyön arvopohjan, eettiset periaatteet ja keskeiset etiikan käsitteet hoitotyön käytäntöön.
- toimii hoitotyössä ammatillisen lainsäädännön ja eettisten ohjeiden mukaisesti.
- kunnioittaa ihmisoikeuksia.
- osaa analysoida eettisiä ongelmatilanteita yksilöllisesti.
- osaa etsiä ja käyttää ajankohtaisia lähteitä käyttäen erilaisia hakutekniikoita.
- osaa käyttää lähdeviitteitä ja laatia lähdeluettelon.
- osaa etsiä tieteellisistä lähteistä ajankohtaisen tiedon.
Taso 1
Opiskelija
- yhdistää hoitotyön arvopohjan, eettiset periaatteet ja keskeiset etiikan käsitteet hoitotyön käytäntöön.
- toimii hoitotyössä ammatillisen lainsäädännön ja eettisten ohjeiden mukaisesti.
- kunnioittaa ihmisoikeuksia.
- omaa valmiudet keskustella eettisistä ongelmatilanteista yksilöllisesti.
- osaa etsiä ja käyttää lähdemateriaaleja.
- osaa käyttää lähdeviitteitä.
- osaa lukea tieteellisiä lähteitä.
Arviointimenetelmät
Tentti / tehtävät