Laatu- ja johtamisosaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BU33 |
OPS: | SH 2025 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 4 (2028-2029) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Honkaniemi, Teija |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- Tunnistaa johtamiskulttuurin merkityksen organisaation toiminnassa ja ymmärtää esihenkilöiden sekä johtamismallien roolin
työntekijöiden motivoimisessa ja toiminnan ohjaamisessa.
- Tunnistaa itsensä johtamisen tärkeyden ja osaa soveltaa työelämä- ja sosiaalisia taitoja sekä työehtosopimusta omassa
toiminnassaan.
- Arvioida työryhmän resurssit, priorisoida työtehtävät ja niihin liittyvät vastuut.
- Hallita työelämävalmiuksia ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation menestykselle sekä oman toiminnan roolin osana
organisaatiota.
- Tietää ja tunnistaa työhön liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet.
- Ymmärtää johtamistapojen ja henkilöstön merkityksen organisaation menestykselle.
- Tuntee ammatilliseen toimintaan liittyvät ohjeistukset, lait ja asetukset sekä osaa toimia niiden mukaisesti.
- Kehittää asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja taloudellisesti organisaation toimintaa sekä laatua organisaation säädösten ja
ohjeiden mukaisesti.
- Ymmärtää vastuunsa laadusta organisaation näkökulmasta sekä omassa toiminnassaan.
- Tunnistaa, kehittää ja arvioida hoitotyön laatua sekä hoitotyön organisaation laatua ja huomioida laatupoikkeamat.
- Hyödyntää saatavilla olevaa tietoa toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä:
2 opintopistettä (27h x 2 op = 54h)
Luentoja 16h (36h itsenäistä opiskelua)
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Vähintään ensimmäisen ja toisen vuoden hoitotyön opinnot ja harjoittelut suoritettuna.
Sisältö
- Asia-, laatu- ja henkilöstöjohtaminen, henkilöstöhallinto, eri johtamismallit
- Eettinen toiminta esimiestyössä
- Itsensä johtamisen taito, reflektointitaito
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Moniammatillisen työn johtaminen
- Johtamiseen liittyvät organisaatiomallit ja kulttuuri, työlainsäädäntö, työehtosopimukset
- Laatusuositukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta
- Kustannustietoisuus ja taloudellisen toiminnan perusteet
- Rekrytointi, perehdytys, mentorointi ja opiskelijaohjaus
- Kehityskeskustelut, elinikäinen oppiminen
Opiskelumateriaali
Opettajan ilmoittama materiaali. Luennot, aiheeseen liittyvät tutkimukset.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, kurssiarviointi oppimistehtävä tai tentti.
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5)
- Itsensä johtaminen: Opiskelija johtaa itseään vastuullisesti ja tehokkaasti työyhteisön sekä erilaisten verkostojen jäsenenä.
- Johtajuuden ja laadunhallinnan tarkastelu: Opiskelija on aktiivisesti hakenut ajankohtaista tutkimustietoa johtajuuden ja
laadunhallinnan aiheista ja osaa käsitellä niitä monipuolisesti hoitotyön organisaation näkökulmasta.
- Työelämän lainsäädäntö: Opiskelija soveltaa työelämän lainsäädäntöä ja normeja harkitusti ja rakentavasti.
- Laadunhallinnan tarpeet: Opiskelija kykenee perustelemaan johtopäätöksiään laadunhallinnan tarpeista hoitotyön organisaatiossa
erinomaisesti.
Hyvä (3-4)
- Itsensä johtaminen: Opiskelija kykenee johtamaan itseään aktiivisesti työyhteisön ja eri verkostojen jäsenenä.
- Johtajuuden ja laadunhallinnan tarkastelu: Johtajuuden ja laadunhallinnan teemat ovat opiskelijalle tuttuja, ja hän osaa yhdistää
ne toimivasti hoitotyön organisaation kontekstiin.
- Työelämän lainsäädäntö: Opiskelija osaa soveltaa työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön ympäristössä.
- Laadunhallinnan tarpeet: Opiskelija pystyy analysoimaan laadunhallinnan tarpeita ja esittämään perusteltuja näkemyksiä.
Tyydyttävä (1-2)
- Itsensä johtaminen: Opiskelija tunnistaa itsensä johtamisen merkityksen työyhteisössä ja eri verkostoissa, mutta tarkastelu jää
pinnalliseksi.
- Johtajuuden ja laadunhallinnan tarkastelu: Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aiheita kapeasta näkökulmasta
ilman syvempää yhteyttä hoitotyön organisaatioon.
- Työelämän lainsäädäntö: Työelämän lainsäädäntöjen ja normien hyödyntäminen hoitotyön kontekstissa on opiskelijalle rajoitettua.
- Laadunhallinnan tarpeet: Opiskelija osaa mainita muutamia laadunhallinnan menetelmiä, mutta niiden syvällinen ymmärrys puuttuu.
Hylätty (0)
- Opiskelija ei tunnista itsensä johtamisen tai johtamisen merkitystä hoitotyön organisaatiossa.
- Hänen lähestymistapansa johtajuuden ja laadunhallinnan aiheisiin on irrallista, eikä hän kykene liittämään niitä hoitotyön kontekstiin.
- Opiskelijalla on puutteita keskeisissä asioissa työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
- Hän ei osaa nimetä tai tunnistaa laadunhallinnan menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.
Arviointimenetelmät
-Aktiivinen osallistuminen kurssille
-Kurssitehtävä tai -tentti.
-Numeerinen arviointi 0-5