Hoitotyön kliininen osaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BU16 |
OPS: | SH 2025 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2025-2026) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 5 op |
Vastuuopettaja: | Huusko, Taina |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2025-2026
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SH2025-A | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Johanna Latvala | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
3002 | SH2025-B | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
3003 | TH2025-A | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Kirsi Lehtola | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
3004 | SH2025V-A | 1.8.2025 – 31.12.2025 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2025 – 6.9.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhteistyössä muiden ammattiryhmien kanssa hoitaa potilasta yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan toimintakykyä, aktiivisuutta ja kuntoutumista ylläpitävää hoitotyötä
- kuvata hoitotyön prosessin vaiheet ja kirjata potilastietoja potilastietojärjestelmään
- aseptisen työskentelyn periaatteet
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h. Ohjattua lähiopetusta 47 h, josta työpaja työskentelyä 15h. Itsenäistä opiskelua 88 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Potilaan hoitamisen perusteet, kliinisten hoitotaitojen harjoitukset, potilasturvallisuus, hoitotyötä ohjaava lainsäädäntö,kivun arvioinnin menetelmät, hoitotyön suunnittelu ja kirjaaminen FinCC-luokituksen mukaan, potilaan liikkumisen tukeminen. Harjoitustuntien sisällöt: Tutustuminen huuhteluhuoneeseen ja välinehuoltoon. Vuoteen sijaaminen (sängyn toiminta).Vuodepesu ja vuodepesuun tarvittavat astiat ja välineet. Perushoitoa. Potilaan syöttäminen. Verensokerin tarkkailu. Nenämahaletkun laittaminen, PEG. Verenpaineen, sykkeen ja lämmön mittaus. Katetrointi, virtsanäytteen otto ja virtsan tutkiminen. Eristyslabrat. Lääkesumute. Hengitystä helpottava asentohoito / lisähapen anto potilaalle. Liman imeminen ylähengitysteistä. Mahdolliset kertaukset. Hoitotyön kirjaaminen joka harjoitustunnilla.
Opiskelumateriaali
Opiskelu materiaali: Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala ja Vuorinen. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2020. Sanoma Pro.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213. Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Muu ilmoitettava materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, työpaja työskentely, itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5. Opiskelija osaa
- toimia tilannekohtaisesti vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti- laatia yksilöllisen ja kattavan hoitosuunnitelman, hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti sekä arvioida potilaan saamaa hoitoa kriittisesti- käyttää hoitotyön prosessin eri vaiheita potilastietoja kirjaamisessa potilastietojärjestelmään
- aseptisen työskentelyn periaatteet
Taso 3. Opiskelija osaa
- toimia luontevasti vuorovaikutuksessa hoitajien ja potilaiden kanssa sekä suunnitella potilaan hoitoa yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman sekä toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa
- esimerkein kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheet ja kirjata potilastietoja prosessin mukaisesti asioita potilastietojärjestelmään
- aseptisen työskentelyn periaatteet
Taso 1. Opiskelija osaa
- vuorovaikutuksessa muiden ammattiryhmien kanssa hoitaa potilasta yksilöllisesti, turvallisesti ja taloudellisesti
- tehdä hoitosuunnitelman, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa
- kertoa hoitotyön prosessin vaiheet ja kirjata potilastietoja potilastietojärjestelmään
- ymmärtää aseptisen työskentelyn periaatteet
Arviointimenetelmät
Tentti, numeerinen arviointi 0 – 5. Työpajoissa 100 % läsnäolo.