Ohjaus ja omahoidon tukeminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC94 |
OPS: | SH 2023K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2024) |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Ylikahri, Anu |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2024
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3010 | TH2023-1A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Sanna Saikkonen, Teija Honkaniemi | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3011 | SH2023-1A | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3012 | SH2023-1B | 8.1.2024 – 31.5.2024 | Anu Ylikahri, Katja Ketola, Miia Joensuu | Suomi | 1.12.2023 – 12.1.2024 |
3015 | SH2023-12CK | 14.10.2024 – 20.12.2024 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
3017 | SH2023V-12K | 1.8.2024 – 30.10.2024 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2024 – 6.9.2024 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan/opiskelijan ohjausta eri menetelmillä tämän tarpeista lähtien sekä tunnistaa paljon palvelua tarvitsevat. Opiskelija osaa myös huomioida ohjaukseen liittyvät lait ja eettisyyden.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81h
- josta työjärjestyksessä 24h
- josta itsenäistä 57h
Opiskelijan itsearviointi 1h sisältyy lähitunteihin.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Sisältö:
Ohjaus lakien ja eettisyyden näkökulmasta
Ohjaustarve:
- asiakkaan/potilaan voimavarat, ohjaustarpeen tunnistaminen, motivointi ja oppimisen esteiden havaitseminen sekä niiden erilaiset tukimuodot
- asiakas-/potilaslähtöisyys, voimavara- ja ratkaisukeskeinen ohjaus
Ohjausmenetelmät:
- ryhmä- ja yksilöohjaus
- tiedollinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja kulttuurilähtöinen ohjaus
- etäohjaus, kirjallinen ohjaus, taitojen ohjaus, omaisten ohjaus, opiskelijaohjaus, sosiaalinen media ohjauksessa, omahoidon tukeminen
- motivoiva haastattelu/keskustelu
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. (2011). Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki.
Oppiportti: Motivoiva haastattelu
Muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätehtävät ja ohjausharjoitukset
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi
Taso 3
Opiskelija osaa:
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä
- huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
- käytännön ohjausharjoittelut ryhmätyönä, hyväksytty/hylätty
- seminaarityö, numeerinen arviointi 0-5