Ohjaus ja omahoidon tukeminen
| Rakennetyyppi: | Opintojakso | 
|---|---|
| Koodi: | SH00BC94 | 
| OPS: | SH 2022K | 
| Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) | 
| Opiskeluvuosi: | 1 (2023) | 
| Laajuus: | 3 op | 
| Vastuuopettaja: | Häyry, Riitta | 
| Opetuskieli: | Suomi | 
Toteutukset vuonna 2023
| Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen | 
|---|---|---|---|---|---|
| 3008 | SH2022-1A | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Anu Ylikahri, Katja Ketola | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 | 
| 3009 | SH2022-1B | 1.1.2023 – 31.7.2023 | Katja Ketola | Suomi | 1.12.2022 – 10.1.2023 | 
| 3013 | SH2022-12CK | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri, Sanna Saikkonen | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 | 
| 3014 | SH2022-12DK | 1.8.2023 – 31.12.2023 | Anu Ylikahri | Suomi | 1.8.2023 – 6.9.2023 | 
Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2025-2026.
Osaamistavoitteet
 Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan/opiskelijan  ohjausta eri menetelmillä tämän tarpeista lähtien sekä tunnistaa paljon palvelua tarvitsevat. Opiskelija osaa myös huomioida ohjaukseen liittyvät lait ja eettisyyden. 
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä: 81 h
- josta työjärjestyksessä 33h
- josta itsenäistä 48h
Opiskelijan itsearviointi 1h sisältyy lähitunteihin.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
Sisältö:
Ohjaus lakien ja eettisyyden näkökulmasta
Ohjaustarve:
- asiakkaan/potilaan voimavarat, ohjaustarpeen tunnistaminen, motivointi ja oppimisen esteiden havaitseminen sekä niiden erilaiset tukimuodot
- asiakas-/potilaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys
Ohjausmenetelmät: 
- ryhmä- ja yksilöohjaus
- tiedollinen, sosiaalinen, emotionaalinen ja kulttuurilähtöinen ohjaus
- puhelinohjaus, kirjallinen ohjaus, taitojen ohjaus, omaisten ohjaus, opiskelijaohjaus, sosiaalinen media ohjauksessa
- motivoiva haastattelu
Opiskelumateriaali
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita. Helsinki. 
Oppiportti: Motivoiva haastattelu
Muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätehtävät
Arviointikriteerit
Taso 5 
 Opiskelija osaa: 
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen sekä arviointiin liittyvät tekijät sekä osaa soveltaa tätä tietoa 
- huomioida asiakkaan/ potilaan ohjauksessa ja opetuksessa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia tilannekohtaisesti 
- etsiä, käyttää ja arvioida luotettavaa ja ajankohtaista tietoa ohjauksen ja opettamisen tueksi 
 Taso 3 
 Opiskelija osaa: 
- kuvata teoreettisesti perustellen ohjauksen tarpeeseen, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä 
- huomioida itsenäisesti hoitotyössä asiakkaiden erilaiset taustat ja tarpeet sekä toimia ammatillisesti opetus- ja ohjaustilanteissa 
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä 
 Taso 1 
 Opiskelija osaa: 
- kuvata kasvatukseen, oppimiseen ja arviointiin liittyviä tekijöitä 
 - huomioida potilaiden ja asiakkaiden erilaisia taustoja ja tarpeita ohjaus-/opetustilanteessa 
- etsiä ja käyttää luotettavaa tietoa ohjauksessa ja hoitotyössä
Arviointimenetelmät
- käytännön toteutus ryhmätyönä, hyväksytty/hylätty
- tentti, numeerinen arviointi 0-5
