Terveysosaaminen vastaanottotyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SH00BC33 |
OPS: | SH 2022 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 3 (2024-2025) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 4 op |
Vastuuopettaja: | Häyry, Riitta |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2024-2025
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3007 | SH2022-3A | 1.8.2024 – 31.10.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3008 | SH2022-3B | 1.8.2024 – 15.12.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
3009 | SH2022-23CK, SH2022-23DK | 1.8.2024 – 20.12.2024 | Anne Puska | Suomi | 1.12.2024 – 13.1.2025 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia yksilö-, yhteisö- ja ympäristötasolla sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä
- osaa tunnistaa asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä vastaanotolla ja puhelimitse ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
- osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja yhteisöille asiakkaiden/potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa rokotukset ja rokottamisen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 107 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua: 44 h, joista harjoitustunteja 14 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 63 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Sisältö
- näyttöön perustuva asiakkaiden/potilaiden terveyden ja toimintakyvyn ohjaus ja edistäminen puhelinneuvonnassa ja vastaanottotilanteessa
- terveellisiin elämäntapoihin ja itsehoitoon kannustaminen tukemalla ennaltaehkäisevää toimintaa ja sitoutumista hoitoon
- yhteisön terveyden kehittäminen
- yleisvaarallisten tartuntatautien torjunta ja rokotukset
- terveyden edistämisen haasteiden ennakointi, seuranta ja arviointi
-hoitajan vastaanottotyössä keskeisten sairauksien tunnistaminen, hoito ja seuranta
Opiskelumateriaali
-Pietilä, AM. (toim.) 2012. Terveyden edistäminen. Sanoma Pro Oy.
-Mustajoki P. 2019. Liikunta ja painonhallinta. Lääkärikirja Duodecim. Saatavana: https://www.koulunterveyskirjasto.fi/aihe/ensiapu/ensiapuopas/dlk01005
-Routasalo P, Airaksinen M, Mäntyranta T & Pitkälä K. 2009. Potilaan omahoidon tukeminen. Duodecim 125:2351–9. Saatavana: https://tulppakuntoutus.fi/pluginfile.php/846/mod_page/content/28/Potilaan%20omahoidon%20tukeminen
-THL: Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli. Saatavana: https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/asiakkaat-ja-osallisuus/asiakkaiden-osallistumisen-toimintamalli
-THL: Infektiotaudit ja rokotukset. Saatavana: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset
-THL: Hyvinvointi ja terveyserot. Seuranta ja vaikuttavuus. Saatavana. https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/seuranta-ja-vaikuttavuus
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset, www.kaypahoito.fi
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut ja ryhmätyöt 30 h; harjoitustunnit 14 h.
Arviointikriteerit
Arvosana 5:
Opiskelija
- ymmärtää eri toimijoiden merkityksen terveyden edistämiseksi
- osaa edistää asiakkaan/potilaan terveyttä huomioiden erilaiset taustat
- osaa keskeiset terveystarkastukseen ja vastaanottoon liittyvät toimenpiteet
- toimii työssä ja yhteisössä huomioiden terveyden ja turvallisuuden.
-osaa rokottaa ja antaa rokottamiseen liittyvää ohjeistusta ja neuvoja
Arvosana 3:
Opiskelija
- tietää eri toimijoita terveyden edistämisessä.
- osaa huomioida asiakkaan/potilaan terveyttä huomioiden erilaiset taustat.
- selviytyy keskeisistä terveystarkastukseen ja vastaanottoon liittyvistä toimenpiteistä.
- toimii työssä ja yhteisöissä huomioiden terveyden ja turvallisuuden.
-osaa rokottaa
Arvosana 1:
Opiskelija osaa
- huomioida ohjatusti asiakkaan erilaiset taustat ja niiden
vaikutuksen terveyden edistämiseen.
- toimia vastuullisesti suorittaessaan eri ikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville henkilöille keskeisiä terveystarkastukseen liittyviä toimenpiteitä, mutta toiminta kokeilevaa ja hapuilevaa.
- Toimia työympäristössä vaarantamatta itsensä ja muiden turvallisuutta.
-Osaa rokottaa tuetusti
Arviointimenetelmät
Kirjallinen koe. Arviointi (0-5)
Opintojakson palautteen antaminen Spark-ohjelmalla