VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sairaanhoitajakoulutus (SH) > 2020K > Vuosi 1 > Hyvinvointiteknologia (SSHA6110)

Hyvinvointiteknologia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHA6110
OPS: SH 2020K
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2021)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 2 op
Vastuuopettaja: Joensuu, Miia
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset vuonna 2021

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
3001SH2020-1A4.1.2021 – 20.6.2021Miia JoensuuSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3006SH2020-1C4.1.2021 – 20.6.2021Anu Ylikahri, Miia JoensuuSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3007SH2020-1B4.1.2021 – 20.6.2021Miia JoensuuSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3009SH2020-12CK1.8.2021 – 31.7.2022Miia JoensuuSuomi1.8.2021 – 6.9.2021
3010SH2020-12DK1.8.2021 – 31.7.2022Miia JoensuuSuomi1.8.2021 – 6.9.2021

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä. Opiskelija osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalista ohjausta yhdessä asiakkaan/potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija hallitsee geroteknologisia hoitotyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 53 h
- mistä ohjattua opiskelua 22 h
- mistä itsenäistä opiskelua 31 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Väestön terveyden edistäminen
Oppiminen, opetus ja ohjaus
Gerontologinen hoitotyö

Sisältö

Terveyden ja hyvinvoinnin ongelmien ennakointi. Tekoälyn mahdollisuudet terveyden edistämisessä. Asiakas- ja potilastietojärjestelmät, hoitokertomus sekä toiminnanohjausjärjestelmät. (Ks. kl.hoitotyö) Digitaalinen ohjaus. Ohjausosaamisen kehittäminen. Geroteknologia. Digitaaliset palvelut ja asiointi. Terveysteknologia. Sosiaalinen media hoitotyössä.

Opiskelumateriaali

Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, verkko-opiskelu, oppimateriaalien itsenäinen lukeminen.

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvailla asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja soveltaa hyvinvointiteknologiaa terveyden edistämisessä asiakaslähtöisesti
- kuvailla ja soveltaa asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja asiakaslähtöisesti
- kuvailla ja soveltaa asiakas-/potilaskohtaista digitaalista ohjausprosessia moniammatillisesti uudessa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa geroteknologisia hoitotyön menetelmiä uudessa kontekstissa
- kuvailla sähköisten palveluiden käyttöä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja soveltaa niitä uudistuvissa toiminta- ympäristöissä ja uudessa kontekstissa

Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvailla asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja soveltaa hyvinvointiteknologiaa terveyden edistämisessä tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa asiakas-/potilaskohtaista digitaalista ohjausprosessia moniammatillisesti tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa geroteknologisia hoitotyön menetelmiä tutussa kontekstissa
- kuvailla sähköisten palveluiden käyttöä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja soveltaa niitä uudistuvissa toimintaympäristöissä tutussa kontekstissa

Taso 1
Opiskelija osaa
- nimetä asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja hyvinvointiteknologian menetelmiä
- nimetä asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja asiakaslähtöisesti
- nimetä digitaalisen moniammatilllisen ohjausprosessin vaiheita
- kuvailla ja soveltaanimetä keskeisiä geroteknologisia hoitotyön menetelmiä
- nimetä asiakkaan/potilaan kokonaishoidossa käytettäviä sähköisiä palveluita


Arviointimenetelmät

Koe/tehtävä. Numeerinen arviointi (0-5)


Takaisin