Hyvinvointiteknologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHA6110 |
OPS: | SH 2020K |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2021) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Joensuu, Miia |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2021
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
3001 | SH2020-1A | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Miia Joensuu | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3006 | SH2020-1C | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Anu Ylikahri, Miia Joensuu | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3007 | SH2020-1B | 4.1.2021 – 20.6.2021 | Miia Joensuu | Suomi | 17.8.2020 – 10.1.2021 |
3009 | SH2020-12CK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
3010 | SH2020-12DK | 1.8.2021 – 31.7.2022 | Miia Joensuu | Suomi | 1.8.2021 – 6.9.2021 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/potilaiden terveyden edistämistä. Opiskelija osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalista ohjausta yhdessä asiakkaan/potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija hallitsee geroteknologisia hoitotyön menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 53 h
- mistä ohjattua opiskelua 22 h
- mistä itsenäistä opiskelua 31 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Väestön terveyden edistäminen
Oppiminen, opetus ja ohjaus
Gerontologinen hoitotyö
Sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin ongelmien ennakointi. Tekoälyn mahdollisuudet terveyden edistämisessä. Asiakas- ja potilastietojärjestelmät, hoitokertomus sekä toiminnanohjausjärjestelmät. (Ks. kl.hoitotyö) Digitaalinen ohjaus. Ohjausosaamisen kehittäminen. Geroteknologia. Digitaaliset palvelut ja asiointi. Terveysteknologia. Sosiaalinen media hoitotyössä.
Opiskelumateriaali
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, verkko-opiskelu, oppimateriaalien itsenäinen lukeminen.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa
- kuvailla asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja soveltaa hyvinvointiteknologiaa terveyden edistämisessä asiakaslähtöisesti
- kuvailla ja soveltaa asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja asiakaslähtöisesti
- kuvailla ja soveltaa asiakas-/potilaskohtaista digitaalista ohjausprosessia moniammatillisesti uudessa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa geroteknologisia hoitotyön menetelmiä uudessa kontekstissa
- kuvailla sähköisten palveluiden käyttöä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja soveltaa niitä uudistuvissa toiminta- ympäristöissä ja uudessa kontekstissa
Taso 3
Opiskelija osaa
- kuvailla asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja soveltaa hyvinvointiteknologiaa terveyden edistämisessä tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa asiakas-/potilaskohtaista digitaalista ohjausprosessia moniammatillisesti tutussa kontekstissa
- kuvailla ja soveltaa geroteknologisia hoitotyön menetelmiä tutussa kontekstissa
- kuvailla sähköisten palveluiden käyttöä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa ja soveltaa niitä uudistuvissa toimintaympäristöissä tutussa kontekstissa
Taso 1
Opiskelija osaa
- nimetä asiakkaan/potilaan terveysuhkia ja hyvinvointiteknologian menetelmiä
- nimetä asiakkaan/potilaan hoidossa käytettävää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja asiakaslähtöisesti
- nimetä digitaalisen moniammatilllisen ohjausprosessin vaiheita
- kuvailla ja soveltaanimetä keskeisiä geroteknologisia hoitotyön menetelmiä
- nimetä asiakkaan/potilaan kokonaishoidossa käytettäviä sähköisiä palveluita
Arviointimenetelmät
Koe/tehtävä. Numeerinen arviointi (0-5)