Monikulttuurisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP3103 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2019V |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2020) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 2 op |
Vastuuopettaja: | Puska, Anne |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset vuonna 2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
18 | S-SH-1CK, S-SH-1DK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Anne Wähä | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
19 | S-SH-2A | 7.1.2020 – 29.5.2020 | Karina Björninen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
20 | S-SH-2B | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Karina Björninen | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
3003 | SH2019V-12K | 24.8.2020 – 31.5.2021 | Susanna Weber | Suomi | 17.8.2020 – 11.9.2020 |
3007 | SH2019-12CK | 19.10.2020 – 20.12.2020 | Susanna Weber | Suomi | 17.8.2020 – 25.10.2020 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon erilaiset kulttuuritaustat omassa toiminnassaan hoitotyössä ja tunnistaa eri-ikäisten ja kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten terveyteen ja elämään vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää terveyden ja sairauden merkityksen monikulttuurisesta näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 54 h
- mistä ohjattua opiskelua 26 h
- mistä itsenäistä opiskelua 26 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Erilaisten kulttuurien kohtaaminen hoitotyössä. Terveys ja sairauskäsitykset eri kulttuureissa.
Opiskelumateriaali
Luennoitsijan osoittama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot. Itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää hoitotyötä huomioiden eri kulttuuriset taustat
- suunnitella ja toteuttaa hoitotyötä monikulttuurisesta näkökulmasta
Taso 3
Opiskelija osaa:
- ottaa huomioon monikulttuuriset näkökulmat toteuttaessaan hoitotyötä
Taso 1
Opiskelija osaa:
- kuvata ja tunnistaa eri kulttuurien vaikutukset hoitotyön toiminnassa ja toteutuksessa
Arviointimenetelmät
Tehtävä, josta numeerinen arvointi (0-5).