VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sairaanhoitajakoulutus (SH) > 2019 > Vuosi 1 > Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät (SSHP3102)

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHP3102
Tyyppi: Pakollinen / Perusopinnot
OPS: SH 2019
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 1 (2019-2020)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Melender, Hanna-Leena
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2019-2020

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
21S-SH-1A2.9.2019 – 22.12.2019Riitta KoskimäkiSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
22S-SH-1B2.9.2019 – 22.12.2019Johanna LatvalaSuomi19.8.2019 – 9.9.2019
23S-SH-1CK6.1.2020 – 24.5.2020Päivi AutioSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
24S-SH-1DK6.1.2020 – 24.5.2020Riitta HäyrySuomi16.12.2019 – 14.1.2020
25S-SH-1VK6.1.2020 – 24.5.2020Sanna SaikkonenSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
26S-TH-1A2.9.2019 – 22.12.2019Johanna LatvalaSuomi19.8.2019 – 9.9.2019

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. Opiskelija ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua. Opiskelija ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa. Opiskelija osaa toteuttaa palveluohjausta. Opiskelija hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan. Opiskelija osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden. Opiskelija osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä. Opiskelija osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen. Opiskelija ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 78h
- työjärjestyksessä+ verkossa olevaa opiskelua 39 h
- itsenäistä opiskelua 39 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Sisältö

Lainsäädäntö ja muu ohjaus palvelujen tuottamisessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisten toimenpideohjelmien seuraaminen. Laatu- ja vaikuttavuus palvelujen järjestämisessä ja ohjauksessa. Palvelutarpeen arvioinnin ja palveluohjauksen seuranta. Asiakas- ja potilastietojen saavutettavuus ja toiminnanohjausjärjestelmät palveluohjauksen työvälineinä. Erilaiset terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjoajat ja niiden yhteistoiminta. Kunnan eri toimialojen yhteistyö palvelujen tuottamisessa. Asiakkaan palvelutarpeen arviointi. Vastuu potilaan hoidon jatkuvuudesta oman työnkuvan mukaisesti. Palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen. Asiakkaiden tiedottaminen palveluista ja ohjaaminen valintojen tekemisessä. Potilasturvallisuus onnistuneen palveluketjun ja -kokemuksen osana. Hoitoprosessin epäkohtien tunnistaminen. Keskitetty asiakas- ja palveluohjaus. Omaishoitajuus ja läheisiään hoitavien tukeminen.

Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö. Potilasturvallisuuden varmistaminen. Potilashoidon järjestelmien ja monimutkaisuuden vaikutukset potilasturvallisuuteen. Potilasturvallisuuden osa-alueet: laiteturvallisuus, hoitoturvallisuus, hoitomenetelmien turvallisuus, lääketurvallisuus. Potilasturvallisuuskulttuuri. Tehokas tiimityö potilasturvallisuuden varmistamisessa. Systemaattinen työskentely potilasturvallisuuden takaamisessa. Vaaratilanteiden ehkäiseminen hoidossa. Potilaiden ja hoitavien henkilöiden sitouttaminen ja osallistaminen potilasturvallisuuden edistämiseen. Inhimilliset tekijät potilasturvallisuuden riskinä. Stressinhallintataidot. Virheistä oppiminen vahingon ehkäisemiseksi. Virheiden avoin käsittely. Strukturoitu raportointimenetelmä (ISBAR). Tilanteenmukainen toiminta vaaratapahtumassa. Potilasturvallisuutta uhkaaviin riskitilanteisiin puuttuminen. Vaaratapahtumien ilmoittamisvelvoite. Vaaratapahtuman tunnistaminen. Vaaratapahtumailmoituksen tekeminen. Vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessi.

Opiskelumateriaali

STM 2011, Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia.
STM 2012, Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma KASTE 2012–2015.
Potilasturvallisuusopas potilasturvallisuuslainsäädännön ja -strategian toimeenpanon tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)Kansallisen potilasturvallisuusstrategian asiantuntijaryhmä 2011.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luento ja seminaarityyppistä lähiopetusta, kirjallisuuskuulustelu , itsenäistä ja ohjattua verkko-opiskelua.
Kirjallinen essee tai tentti.

Arviointikriteerit

Taso 5:
- opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollista järjestelmä ja kunnallista hallintoa sen osana
- hallitsee ja osaa soveltaa strategialähtöistä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalan palvelujen johtamisen ja kehittämisen kontekstiin. Potilasturvallisuuden sisäistäminen.
Taso 3:
- opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän ominaispiirteitä
- ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden
Taso 1:
- opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon poliittishallinnollisen järjestelmän
- tuntee keskeiset sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet ja ohjelmat sekä toimintatavat

Arviointimenetelmät

Numeerinen arviointi (1-5).


Takaisin