Hoitotyön viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
---|---|
Koodi: | SSHP1105 |
Tyyppi: | Pakollinen / Perusopinnot |
OPS: | SH 2019 |
Taso: | Sairaanhoitaja (AMK) |
Opiskeluvuosi: | 1 (2019-2020) |
Lukukausi: | Syksy |
Laajuus: | 3 op |
Vastuuopettaja: | Melender, Hanna-Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Toteutukset lukuvuonna 2019-2020
Tot. | Ryhmä(t) | Opiskeluaika | Opettaja(t) | Kieli | Ilmoittautuminen |
---|---|---|---|---|---|
36 | S-SH-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Maarit Jäntti | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
37 | S-SH-1B | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Maarit Jäntti | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
38 | S-SH-1CK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Henrik Niemelä | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
39 | S-SH-1DK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Henrik Niemelä | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
40 | S-SH-1VK | 6.1.2020 – 24.5.2020 | Henrik Niemelä | Suomi | 16.12.2019 – 14.1.2020 |
41 | S-TH-1A | 2.9.2019 – 22.12.2019 | Maarit Jäntti | Suomi | 19.8.2019 – 9.9.2019 |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ammatillisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen suomen kielellä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä: 81 tuntia
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
Tavoitteellinen ja tilanteenmukainen viestintä
Assertiivisuus viestinnässä
Omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja kehittäminen, puheviestintä
Kirjoittamisprosessi, kielenhuolto, opiskelukirjoittaminen
Tekstejä ja tyylejä eri tarkoituksiin: asiatyyli, asiakirjat
Lähdekirjallisuus oman tekstin tukena
Aluevaikuttavuus
Opiskelija kehittää osaamistaan työelämän viestintätilainteisiin.
Opiskelumateriaali
Niemi, T., Nietosvuori, L. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki. Edita.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja parityöt, itsenäinen opiskelu ja yksilölliset harjoitustehtävät.
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija
- osaa analysoida ja arvioida omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hiotun asiatyylisen tekstin sekä viimeisteltyjä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää monipuolisesti ja täsmällisesti lähteitä oman tekstin tukena
Taso 3
Opiskelija
- osaa luonnehtia ja ymmärtää omaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia hyvän asiatyylisen tekstin sekä tarkoituksenmukaisia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa käyttää sujuvasti lähteitä oman tekstin tukena
Taso 1
Opiskelija
- osaa hahmottaa viestintäosaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa laatia asiatyylisen tekstin sekä tilanteen vaatimia työ- ja yhteisöelämän asiakirjoja
- osaa pääperiaatteet lähteiden käyttämisestä oman tekstin tukena
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt suulliset ja kirjalliset harjoitustehtävät sekä tentti. Numeerinen arviointi (0-5).