VAMK

Vaihda kieltä: English

Etusivu > Ajankohtaiset koulutukset > Sairaanhoitajakoulutus (SH) > 2019 > Vuosi 2 > Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I (SSHA0404)

Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen I

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SSHA0404
Tyyppi: Pakollinen / Ammattiopinnot
OPS: SH 2019
Taso: Sairaanhoitaja (AMK)
Opiskeluvuosi: 2 (2020-2021)
Lukukausi: Syksy
Laajuus: 3 op
Vastuuopettaja: Häyry, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Toteutukset lukuvuonna 2020-2021

Tot.Ryhmä(t)OpiskeluaikaOpettaja(t)KieliIlmoittautuminen
19S-SH-1DK6.1.2020 – 31.10.2020Anne PuskaSuomi16.12.2019 – 14.1.2020
3001SH2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Anne PuskaSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3002SH2019-2B24.8.2020 – 20.12.2020Anne PuskaSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3003TH2019-2A24.8.2020 – 20.12.2020Anne PuskaSuomi17.8.2020 – 11.9.2020
3004SH2019-12CK4.1.2021 – 20.6.2021Virpi VälimaaSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3005SH2019-12DK4.1.2021 – 20.6.2021Virpi VälimaaSuomi17.8.2020 – 10.1.2021
3006SH2019V-12K1.10.2020 – 20.6.2021Virpi VälimaaSuomi17.8.2020 – 11.9.2020

Suoritus rästissä? Katso toteutukset lukuvuonna 2022-2023.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan filosofisen ja eettisen perustan. Opiskelija osaa laatia perustellun tutkimussuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää perustellen tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä. Kehittämisprojektin osalta integroidaan opintojaksoon Projektiosaaminen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 80 h
- mistä ohjattua opiskelua: 40 h
- mistä itsenäistä opiskelua: 40 h
Oman oppimisen arviointi 1 h sisältyy lähiopetukseen.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltävät opinnot: Opiskelu oppimisympäristössä; Basics of evidence based practice

Sisältö

Tiedon, tieteen ja tutkimuksen/kehittämistoiminnan suhde. Tieteenfilosofiset lähestymistavat tutkimukseen. Tutkimusetiikka. Tutkimuksen/kehittämistyön teoreettisen viitekehyksen laatiminen. Tutkimussuunnitelman laatiminen. Aineistonkeruumenetelmät. Kehittämissuunnitelman laatiminen ja kehittämisprojektin toteutus ja työmenetelmien käyttöönotto: ks opintojakso Projektiosaaminen.

Opiskelumateriaali

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Helsinki: Planpoint Oy. Saatavissa: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf .
Muu ilmoitettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 22 h, seminaarit 16 h, tentti 2 h.

Arviointikriteerit

Taso 5: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön sekä tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien keskeisen sisällön ja soveltaa niitä perustellen uudessa kontekstissa
- kuvata tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen perustellen

Taso 3: opiskelija osaa
- kuvata tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien keskeisten filosofisten ja eettisten käsitteiden sisällön ja tavallisimpien aineistonkeruumenetelmien sisällön, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- kuvata pääpiirteissään tutkimussuunnitelman sisällön ja soveltaa sitä johonkin aiheeseen

Taso 1: opiskelija osaa
- nimetä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä filosofisia ja eettisiä käsitteitä ja tavallisimpia aineistonkeruumenetelmiä, mutta ei osaa soveltaa niitä uudessa kontekstissa
- nimetä tutkimussuunnitelman sisältöalueet, mutta ei osaa kuvata eikä soveltaa niitä tarkemmin

Arviointimenetelmät

Tentti 50%. Numeerinen arviointi 0-5.
Seminaarityö 50%. Numeerinen arviointi 0-5.


Takaisin